De ontwerpweggebruiker. Kenmerken van de weggebruiker en relatie met verkeersmanagement
report
Er is een continue behoefte aan transport, maar de capaciteit van het wegennet is beperkt en
verkeer brengt risico’s met zich mee. Verkeersmanagement is er op gericht om verplaatsingen van
personen en goederen zodanig te verdelen over plaats, tijd en locatie, dat de behoefte aan verplaatsing
met zomin mogelijk oponthoud en de grootst mogelijke veiligheid kan plaatsvinden.
Hiertoe worden maatregelen ingezet die als doel hebben de weggebruikers te informeren dan wel
in hun gedrag te sturen, zodanig dat de capaciteit van ons wegennet optimaal benut kan worden.
Het is echter lang niet altijd duidelijk welke maatregelen precies het gewenste effect zullen hebben
op de weggebruiker. Wat begrijpt de weggebruiker, waartoe is hij bereid, en wat kan de weggebruiker
met bepaalde informatie? Vanuit het perspectief van de weggebruiker, hebben het wegontwerp
en verkeersmanagementmaatregelen een aanzienlijke invloed op de rijtaak. Daarom is het
van groot belang weg- en verkeersmaatregelen te ontwerpen vanuit die weggebruiker.
Inzicht in het gedrag, de competenties en de motivaties van de weggebruiker, in interactie met de
verkeersomgeving, is dus noodzakelijk voor het ontwerp van effectieve maatregelen. Doel van dit
rapport is het opstellen van een raamwerk op basis van cognitief- en sociaal psychologische eigenschappen
van ‘de weggebruiker’, aan de hand waarvan verkeersmanagementmaatregelen kunnen
worden ontwikkeld met een optimaal effect. Bovendien wordt beschreven welke vragen nog open
staan, en welke kennisontwikkeling nog nodig is om meer inzicht te krijgen in het gedrag van
weggebruikers. Ook de evaluatie van maatregelen zal worden besproken. Tenslotte zal het raamwerk
worden toegepast op enkele voorbeelden uit de praktijk.
verkeer brengt risico’s met zich mee. Verkeersmanagement is er op gericht om verplaatsingen van
personen en goederen zodanig te verdelen over plaats, tijd en locatie, dat de behoefte aan verplaatsing
met zomin mogelijk oponthoud en de grootst mogelijke veiligheid kan plaatsvinden.
Hiertoe worden maatregelen ingezet die als doel hebben de weggebruikers te informeren dan wel
in hun gedrag te sturen, zodanig dat de capaciteit van ons wegennet optimaal benut kan worden.
Het is echter lang niet altijd duidelijk welke maatregelen precies het gewenste effect zullen hebben
op de weggebruiker. Wat begrijpt de weggebruiker, waartoe is hij bereid, en wat kan de weggebruiker
met bepaalde informatie? Vanuit het perspectief van de weggebruiker, hebben het wegontwerp
en verkeersmanagementmaatregelen een aanzienlijke invloed op de rijtaak. Daarom is het
van groot belang weg- en verkeersmaatregelen te ontwerpen vanuit die weggebruiker.
Inzicht in het gedrag, de competenties en de motivaties van de weggebruiker, in interactie met de
verkeersomgeving, is dus noodzakelijk voor het ontwerp van effectieve maatregelen. Doel van dit
rapport is het opstellen van een raamwerk op basis van cognitief- en sociaal psychologische eigenschappen
van ‘de weggebruiker’, aan de hand waarvan verkeersmanagementmaatregelen kunnen
worden ontwikkeld met een optimaal effect. Bovendien wordt beschreven welke vragen nog open
staan, en welke kennisontwikkeling nog nodig is om meer inzicht te krijgen in het gedrag van
weggebruikers. Ook de evaluatie van maatregelen zal worden besproken. Tenslotte zal het raamwerk
worden toegepast op enkele voorbeelden uit de praktijk.
TNO Identifier
529776
Publisher
TrafficQuest
Collation
39 p.
Place of publication
Delft