Analogieen met verkeersmanagement
report
TrafficQuest ziet het als een van haar opgaven om het verkeersmanagementproces zo goed mogelijk
te doorgronden en op basis van het begrip van het proces sturingsprincipes te traceren en uit
te werken die toegepast kunnen worden bij het (beter) managen van verkeer in een wegennetwerk.
Eén van de manieren om meer inzicht in de processen te krijgen is een vergelijking met
andere domeinen waarin zich soortgelijke processen afspelen. Daarvoor is een workshop “Analogieën
voor Verkeersmanagement” georganiseerd op 16 november 2012. De gekozen vakgebieden
en inleiders zijn:
· Verkeersmanagement – Ben Immers
· Zwermen (biologie) – Charlotte Hemelrijk
· Logistiek – Walther Ploos van Amstel
· Hersenen – Martijn van den Heuvel
· Communicatienetwerken – Rob Kooij en Rob van der Mei
· Energienetwerk – Arjan van Voorden
· Betalingsproces – Edward van Dooren
· Watersysteem – Wytze Schuurmans
· Organisatie – Frances Brazier
In de workshop zijn de inleiders uit verschillende vakgebieden op zoek geweest naar analogieën
met het verkeersmanagementproces. De gevonden analogieën worden vervolgens gebruikt om:
· Processen te analyseren en onderling te vergelijken;
· Mogelijkheden om processen aan te sturen te inventariseren en te beoordelen;
· Op basis daarvan het inzicht in het verkeersmanagementproces te vergroten.
Door het onderling vergelijken van de wijze waarop systemen functioneren en ook door te kijken
en te vergelijken hoe het functioneren van deze systemen extern en intern wordt beïnvloed, kunnen
interessante parallellen worden getrokken. In de workshop stond verkeersmanagement (of ook
wel netwerkmanagement of DVM genoemd) centraal (het focussysteem). Verkeersmanagement
heeft als doel verkeersstromen zo te beïnvloeden dat de kwaliteit van de verkeersafwikkeling –
gegeven een aantal doelstellingen en randvoorwaarden – optimaal is. Bij verkeersmanagement zijn
het de voertuigen en in het bijzonder de bestuurders van die voertuigen die via een reeks van
maatregelen geïnformeerd, geadviseerd en gestuurd worden. In andere systemen is vaak ook
sprake van stromen die (extern en intern) beïnvloed worden. De wijze waarop deze stromen worden
afgewikkeld kan interessante ideeën opleveren voor het management van verkeer en omgekeerd.
Kortom, analogieën met andere disciplines kunnen helpen om problemen in het eigen vakgebied
beter te duiden en processen beter te begrijpen en aan te sturen
te doorgronden en op basis van het begrip van het proces sturingsprincipes te traceren en uit
te werken die toegepast kunnen worden bij het (beter) managen van verkeer in een wegennetwerk.
Eén van de manieren om meer inzicht in de processen te krijgen is een vergelijking met
andere domeinen waarin zich soortgelijke processen afspelen. Daarvoor is een workshop “Analogieën
voor Verkeersmanagement” georganiseerd op 16 november 2012. De gekozen vakgebieden
en inleiders zijn:
· Verkeersmanagement – Ben Immers
· Zwermen (biologie) – Charlotte Hemelrijk
· Logistiek – Walther Ploos van Amstel
· Hersenen – Martijn van den Heuvel
· Communicatienetwerken – Rob Kooij en Rob van der Mei
· Energienetwerk – Arjan van Voorden
· Betalingsproces – Edward van Dooren
· Watersysteem – Wytze Schuurmans
· Organisatie – Frances Brazier
In de workshop zijn de inleiders uit verschillende vakgebieden op zoek geweest naar analogieën
met het verkeersmanagementproces. De gevonden analogieën worden vervolgens gebruikt om:
· Processen te analyseren en onderling te vergelijken;
· Mogelijkheden om processen aan te sturen te inventariseren en te beoordelen;
· Op basis daarvan het inzicht in het verkeersmanagementproces te vergroten.
Door het onderling vergelijken van de wijze waarop systemen functioneren en ook door te kijken
en te vergelijken hoe het functioneren van deze systemen extern en intern wordt beïnvloed, kunnen
interessante parallellen worden getrokken. In de workshop stond verkeersmanagement (of ook
wel netwerkmanagement of DVM genoemd) centraal (het focussysteem). Verkeersmanagement
heeft als doel verkeersstromen zo te beïnvloeden dat de kwaliteit van de verkeersafwikkeling –
gegeven een aantal doelstellingen en randvoorwaarden – optimaal is. Bij verkeersmanagement zijn
het de voertuigen en in het bijzonder de bestuurders van die voertuigen die via een reeks van
maatregelen geïnformeerd, geadviseerd en gestuurd worden. In andere systemen is vaak ook
sprake van stromen die (extern en intern) beïnvloed worden. De wijze waarop deze stromen worden
afgewikkeld kan interessante ideeën opleveren voor het management van verkeer en omgekeerd.
Kortom, analogieën met andere disciplines kunnen helpen om problemen in het eigen vakgebied
beter te duiden en processen beter te begrijpen en aan te sturen
TNO Identifier
529769
Publisher
TrafficQuest
Collation
62 p.
Place of publication
Delft