Monitor Cross-over Creatieve Industrie
report
Op het gebied van de creatieve industrie wordt veel gemonitord en geƫvalueerd.
Voorbeelden hiervan zijn de Cross Media Monitor, sinds dit jaar bekend onder de
naam Monitor Creatieve Industrie (Immovator, 2014), Monitor topsectoren (CBS,
2014), diverse regionale monitors (o.a. Amsterdam (van der Groep, van Oosteren,
& de Jong, 2010), Gamesmonitor (Taskforce Innovatie Regio Utrecht, 2013),
Cultuur Index (Boekmanstichting) en internationale monitoren (zoals MCI van het
Europese onderzoeksinstituut IPTS). Deze monitors geven een beeld van de stand
van zaken, met name op het gebied van banen, bedrijven, omzet en toegevoegde
waarde binnen (een gedeelte van) de creatieve industrie. Een beeld van de
economische en maatschappelijke waarde die de creatieve industrie toevoegt aan
andere sectoren ontbreekt echter nog. De monitor Cross-Overs Creatieve Industrie,
een samenwerkingsproject van TNO en CLICKNL, brengt hier verandering in
Voorbeelden hiervan zijn de Cross Media Monitor, sinds dit jaar bekend onder de
naam Monitor Creatieve Industrie (Immovator, 2014), Monitor topsectoren (CBS,
2014), diverse regionale monitors (o.a. Amsterdam (van der Groep, van Oosteren,
& de Jong, 2010), Gamesmonitor (Taskforce Innovatie Regio Utrecht, 2013),
Cultuur Index (Boekmanstichting) en internationale monitoren (zoals MCI van het
Europese onderzoeksinstituut IPTS). Deze monitors geven een beeld van de stand
van zaken, met name op het gebied van banen, bedrijven, omzet en toegevoegde
waarde binnen (een gedeelte van) de creatieve industrie. Een beeld van de
economische en maatschappelijke waarde die de creatieve industrie toevoegt aan
andere sectoren ontbreekt echter nog. De monitor Cross-Overs Creatieve Industrie,
een samenwerkingsproject van TNO en CLICKNL, brengt hier verandering in
TNO Identifier
523575
Publisher
TNO
Collation
76 p.
Place of publication
Delft