Reductie BLEVE-frequentie van een LPG-tankauto op een autotankstation
report
Uit de LPG-Integraalstudie [4] blijkt dat de BLEVE van de LPG-Tankauto het risico van het autotankstation domineert (bij ondergrondse opslagtank). In deze studie is nagegaan wat de invloed is van een aantal mogelijk te treffen voorzieníngen aan de LPG-tankauto en het LPG-autotankstation op de frequentie van een BLEVE van de LPG-tankauto. De te treffen voorzieningen betreffen het voorkomen van (Iangdurige) branden van het LPG-systeem (tankauto, opslagtank), het veiliger opstellen van de LPG-tankauto in verband met ernstige aanrijdingen en (Iangduríge) branden van andere systemen (gebouwen, benzinetankauto's enz.). Het resultaat van de studie is dat de frequentie van de BLEVE van de LPG-tankauto maximaal een factor 100 gereduceerd kan worden door ímplementatie van de bovengenoemde voorzieningen afhankelijk van de lokatie van de opstelplaats van de tankauto. Door implementatie van de technische voorzieningen
wordt een reductiefactor voor de BLEVE-frequentie van de LPG-tankauto bereikt van ieder geval 30. Deze factor loopt op tot 100
wanneer de opstelplaats van de LPG-tankauto zodanig is dat deze niet meer getroffen kan worden door branden van een lossende benzinetankauto, gebouwen of LPG-afleverzuil en wanneer de opstelplaats ook zodanig is dat botsingen van personenauto's met een snelheid > 30 km/h op de leidingkast uitgesloten kunnen worden. Wanneer ook branden van de benzineafleverzuil de LPG-tankauto niet kunnen
treffen is de opstelplaats met betrekking tot aanrijdingen niet meer zo relevant. Het totale risico van een LPG-autotankstaLion wordt voor afstanden groter dan 50-60 meter vanaf het vulpunt ook met een factor 100 gereduceerd. Voor kleínere afstanden neemt deze factor af tot ongeveer 1 vlak bíj het vulpunt (10 - 20 meter). IIet totale (gereduceerde) risico van het autotankstation is, analoog aan
de LPG-Integraalstudie, gepresenteerd in een individueel risíco-afstandskromme.
wordt een reductiefactor voor de BLEVE-frequentie van de LPG-tankauto bereikt van ieder geval 30. Deze factor loopt op tot 100
wanneer de opstelplaats van de LPG-tankauto zodanig is dat deze niet meer getroffen kan worden door branden van een lossende benzinetankauto, gebouwen of LPG-afleverzuil en wanneer de opstelplaats ook zodanig is dat botsingen van personenauto's met een snelheid > 30 km/h op de leidingkast uitgesloten kunnen worden. Wanneer ook branden van de benzineafleverzuil de LPG-tankauto niet kunnen
treffen is de opstelplaats met betrekking tot aanrijdingen niet meer zo relevant. Het totale risico van een LPG-autotankstaLion wordt voor afstanden groter dan 50-60 meter vanaf het vulpunt ook met een factor 100 gereduceerd. Voor kleínere afstanden neemt deze factor af tot ongeveer 1 vlak bíj het vulpunt (10 - 20 meter). IIet totale (gereduceerde) risico van het autotankstation is, analoog aan
de LPG-Integraalstudie, gepresenteerd in een individueel risíco-afstandskromme.
TNO Identifier
249977
Publisher
TNO
Collation
151 p.
Place of publication
Apeldoorn
Files