Op de Amsterdamse grachten, hebben wij nu de drukte in de hand, Amsterdam ....

conference paper
In Amsterdam is het eerste real time verkeersmodel voor plezier- en beroepsvaart ontwikkeld voor de Amsterdamse grachten. In de Amsterdamse grachten neemt de laatste jaren het aantal boten voor rondvaart, goederenvervoer en pleziervaart toe, dus ook de daarbij behorende drukte en overlast. Stichting Waternet, verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van het verkeer over water, wil de drukte van dit verkeer in kaart brengen om het efficiënt te kunnen sturen. Er zijn op 17 strategische punten in de grachten van Amsterdam speciale sensoren opgehangen waarmee passerende boten (anoniem) worden geteld. Die sensoren meten de richting, lengte en gemiddelde snelheid van de boten die langs varen. Deze gegevens worden samen met de locatiegegevens van de gebruikers van de speciale VaarwaterApp gebruikt om ieder kwartier een drukteverwachting en actueel overzicht van de drukte op de grachten te maken met een microsimulatiemodel. Daarnaast kan met de offline-versie van het model het effect van een set aan maatregelen, zoals eenrichtingsverkeer of stremmingen, worden ingeschat en zichtbaar gemaakt. Het model kent drie vaartuigtypes: kleine boten (bijvoorbeeld waterfietsen), middelgrote boten (bijvoorbeeld sloepen) en grote boten (bijvoorbeeld rondvaartboten). Daarnaast worden 27 dagtypes onderscheiden die variëren in soort dag (werkdag, weekenddag, evenement), weertype (slecht, normaal, mooi) en seizoen (november-maart, april-juni & september-oktober, juli-augustus). Het model bestaat uit een dynamische HB-schatter die automatisch iedere dag om 02.00 uur ’s nachts één van 27 HB-matrices update aan de hand van de historische data en de data van de afgelopen dag, een routekeuzemodel voor stremmingen, een microsimulatiemodel waarmee het vaarverkeer over het netwerk wordt afgewikkeld voor een hele dag en een groeifactormodel waarmee ieder kwartier het model geactualiseerd wordt aan de hand van de actuele sensordata. Het verkeersmodel is momenteel nog in ontwikkeling. Het hele vaarseizoen van 2013 worden de voorspellingen gevolgd en waar nodig verbeterd. Gestreefd wordt naar een betrouwbaarheid van 95%. Het verkeersmodel wordt via de Grachtensite in vereenvoudigde vorm getoond (www.grachtensite.nl). Daarmee kan iedereen op de Vaarkaart van de grachtensite zelf zien hoe de verkeerssituatie op de Amsterdamse grachten is. De resultaten zijn daarnaast ook in de speciale VaarwaterApp te zien. Kleuren gegeven aan waar het druk, rustig of té druk is. Men kan dus vanaf het water de route aanpassen aan de verkeerssituatie. Die informatie wordt automatisch ieder kwartier bijgewerkt. Dit paper presenteert het verkeersmodel voor de grachten van Amsterdam en de resultaten van het model.
Topics
TNO Identifier
489706
Source title
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 21-22 November 2013, Rotterdam
Pages
1-11
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.