Draagkracht problemen A32: wat is er gebeurd?
conference paper
In 2008 is in de rechter rijstroken van de A32 nabij Wolvega (aangelegd in 1986-1988) de asfaltverharding met hoogovenslakkenfundering op een aantal plaatsen onverwacht en vrij abrupt bezweken. Er ontstonden flinke verzakkingen en daarin vertoonde de asfaltverharding ernstige scheurvorming. Draagkrachtmetingen toonden aan dat de fundering over grote lengten zeer lage stijfheden had. In 2008 en 2009 is de verharding over een afstand van bijna 10 km in twee richtingen gereconstrueerd, waarbij de volledige verharding (asfalt plus fundering) is vervangen. Rijkswaterstaat is een onderzoek gestart naar de landelijke risico’s van optreden van dit soort onverwachte schadegevallen op het hoofdwegennet. Dit onderzoek omvat o.a. een inventarisatie van de toepassing van zelfcementerende funderingen op het hoofdwegennet maar ook fysisch-chemisch, materiaalkundig en wegbouwkundig onderzoek naar het funderingsmateriaal en analyse van historische gegevens van de A32 om de oorzaak van het falen van de verharding te achterhalen en onderzoek naar mogelijke beheersmaatregelen.
TNO Identifier
820440
Source title
CROW Infradagen 2010
Pages
1-11
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.