Effecten van de proeven met een dynamische snelheidslimiet op de Nederlandse autosnelwegen

conference paper
In het project Dynamax is in 2009 en 2010 een aantal praktijkproeven met dynamische
snelheidslimieten uitgevoerd, waarbij telkens één of twee Dynamaxmaatregelen zijn ingezet
op een bij die maatregel passende locatie. De snelheidslimiet werd verhoogd als dat mogelijk
was (bij weinig verkeer) of verlaagd als dat nodig was (als er schokgolven ontstonden, als de
concentraties fijn stof te hoog werden of als het hard regende). Voor iedere maatregel is een
algoritme gebruikt dat definieert hoe de dynamische snelheidslimiet afhangt van de
omstandigheden.
De proeven worden uitgebreid geëvalueerd met behulp van lus- en cameradata. Er wordt
gekeken naar veranderingen in rijgedrag, de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid,
luchtkwaliteit en geluidsniveaus. Ook wordt een draagvlakstudie uitgevoerd. De eerste
resultaten van de evaluatie laten zien dat de weggebruikers de dynamische snelheidslimieten
waarderen en hun gedrag aanpassen, zodat de gewenste effecten worden bereikt en de
neveneffecten beperkt blijven.
TNO Identifier
489607
Source title
Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2010
Pages
1-11