Opschaling - van impact assessment naar kosten-batenanalyse

conference paper
Voor een succesvolle invoering van ITS applicaties is het nuttig om a priori de socioeconomische
effecten en maatschappelijke kosten en baten te kunnen bepalen. De overheid
baseert bijvoorbeeld haar investeringsbeslissingen mede op deze effecten.
Op het gebied van ITS bestaan tools voor afzonderlijke onderdelen van deze analyse, maar een
geïntegreerde tool ontbreekt. Een cruciale stap is opschaling: verkeerskundige effecten worden
bepaald met behulp van microsimulatie, in scenario's die beperkt zijn in tijd en geografische
schaal. Maatschappelijke kosten-batenanalyse vereist opschaling naar bijvoorbeeld een heel land
en een heel jaar.
In de praktijk wordt weinig aandacht geschonken aan de opschalingsmethodiek. In het Europese
project ITS Testbeds ontwikkelt TNO een praktische methodiek voor opschaling, die de tools
voor verkeerssimulatie en kosten-batenanalyse integreert. Dit artikel schetst de problemen die een
rol spelen bij opschaling en beschrijft deze aanpak. De aanpak wordt geÏllustreerd met case
studies over kilometerbeprijzing en Speed Alert.
TNO Identifier
489602
Source title
Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2010
Pages
1-10