Searching for similarities : transfer-oriented learning in health education at secondary schools

doctoral thesis
Het voortgezet onderwijs wordt overladen met lespakketten over gezond gedrag. Deze richten zich veelal op enkelvoudige gedragsdomeinen (bijvoorbeeld roken, alcohol, voeding of veilige seks). Het zou efficiënter zijn als één lespakket, met beperkte lestijd, effecten op meerdere gedragsdomeinen tegelijk zou bewerkstelligen. Louk Peters onderzocht of transfergerichte gezondheidseducatie hiertoe mogelijkheden biedt. Bij transfergerichte educatie wordt het onderwijsproces zo ingericht dat leerlingen leren om de kennis en vaardigheden die ze opdoen binnen een onderwezen gedragsdomein ook toe te passen in andere, niet onderwezen gedragsdomeinen. In dit project is op basis van uitgebreid vooronderzoek een transfergericht lespakket over roken en veilig vrijen ontwikkeld (10 lessen). Vervolgens onderzocht Peters of het lespakket ook effect had op twee gedragsdomeinen waarover geen lessen werden gegeven: alcohol en gezonde voeding. De docenten in de controlegroep gaven hun gebruikelijke lessen over roken en veilig vrijen. In een grootschalig praktijkstudie bleek dat het lespakket inderdaad ook effect had op de gedragsdomeinen alcohol en gezonde voeding, naast effecten op het gedragsdomein roken. Peters laat daarmee zien dat transfergerichte educatie een belangrijke meerwaarde heeft boven de gebruikelijke, gedragsspecifieke educatieve methoden. Embargo op de volgende hoofdstukken: Chapter 5: Broadening the scope of health education: effects of a transfer-oriented curriculum about smoking and safe sex on multiple health behavior domains. Chapter 6: Promoting curriculum effects in multiple health behavior domains: a mediation test of transfer.
TNO Identifier
461728
ISBN
978-94-6142-007-7
Publisher
Faculty of Social and Behavioural Sciences, UvA
Collation
205 p.
Place of publication
Amsterdam