Dossier Coöperatieve systemen
article
Om slimme, veilige en duurzame mobiliteit te bereiken is het samenbrengen van verkeersmanagement informatiediensten en intelligentie in de voertuigen de volgende stap die bekend staat onder het verzamelbegrip 'cooperatieve systemen' De weggebruiker kan met coöperatieve systemen gebruik gaan maken van innovatieve technologie voor comfort en veiligheid, terwijl de wegbeheerders de bestaande infrastructuur beter kunnen benutten en tegelijkertijd de uitdagingen voor veilìgheid en duurzaamheid het hoofd kuunen bieden.
Het concept van coöperatieve systemen bestaat uit de voortdurende interactie tussen de mobilisten, de voertuigen en de wegkant; gebruikmakend van mobiele communicatie technologie, waardoor onder andere slimme routekeuze, gepersonificeerde informatie, actieve rijtaakondersteuning, optimaal gebruik van VRI's en actieve veiligheid mogelijk worden.
In diverse onderzoeksprojecten in Europa, Amerika en Azië zijn al veel technologieën voor coöperatieve systemen ontwikkeld die te zien waren tijdens diverse demonstraties op congressen en beurzen, ouder meer in Amsterdam tijdens de grote demo op de Intertraffic 2010.
In Nederland verwachten wij dat er met name mogelijkheden zijn in relatie met stuurend verkeersmanagement Dit heeft enerzijds te maken met de aard van de verkeersproblematiek in Nederland en anderzijds met het feit dat wij reeds beschikken ovel een groot areaal wegkantapparatuur dat noodzakelijk is voor het tot stand brengen van de communicatie tussen voertuigen en infrastructuur en infrastructuur en voertuigen.
Met de gecombineerde partijen, die actief zijn in de netwerken van AutomotiveNL, Connekt en DITCM, heeft Nederland een unieke positie om de samenwerking die nodig is voor de implementatie van deze systemen vorm te gaan geven Momenteel wordt er door de industrie, overheid, wegbeheerders, service providers en onderzoeksinstellingen volop nagedacht hoe we in Nederland, coöperatreve systemen een plek kunnen geven en - als voorloper - ook als exportproduct kuunen ontwikkelen
Graag presenteer ik de visie van een aantal betrokken partijen op het enorme potentieel dat slimme mobiliteit in het algemeen en coöperatieve systemen in het bijzonder kunnen bieden.
Het concept van coöperatieve systemen bestaat uit de voortdurende interactie tussen de mobilisten, de voertuigen en de wegkant; gebruikmakend van mobiele communicatie technologie, waardoor onder andere slimme routekeuze, gepersonificeerde informatie, actieve rijtaakondersteuning, optimaal gebruik van VRI's en actieve veiligheid mogelijk worden.
In diverse onderzoeksprojecten in Europa, Amerika en Azië zijn al veel technologieën voor coöperatieve systemen ontwikkeld die te zien waren tijdens diverse demonstraties op congressen en beurzen, ouder meer in Amsterdam tijdens de grote demo op de Intertraffic 2010.
In Nederland verwachten wij dat er met name mogelijkheden zijn in relatie met stuurend verkeersmanagement Dit heeft enerzijds te maken met de aard van de verkeersproblematiek in Nederland en anderzijds met het feit dat wij reeds beschikken ovel een groot areaal wegkantapparatuur dat noodzakelijk is voor het tot stand brengen van de communicatie tussen voertuigen en infrastructuur en infrastructuur en voertuigen.
Met de gecombineerde partijen, die actief zijn in de netwerken van AutomotiveNL, Connekt en DITCM, heeft Nederland een unieke positie om de samenwerking die nodig is voor de implementatie van deze systemen vorm te gaan geven Momenteel wordt er door de industrie, overheid, wegbeheerders, service providers en onderzoeksinstellingen volop nagedacht hoe we in Nederland, coöperatreve systemen een plek kunnen geven en - als voorloper - ook als exportproduct kuunen ontwikkelen
Graag presenteer ik de visie van een aantal betrokken partijen op het enorme potentieel dat slimme mobiliteit in het algemeen en coöperatieve systemen in het bijzonder kunnen bieden.
TNO Identifier
461097
Source
Verkeerskunde, 63(Juni), pp. 22-31.
Pages
22-31