Kinderen en jongeren in beweging! De rol van de school en ouders
report
Kinderen en jongeren in Nederland bewegen te weinig. Verschillende partijen in Nederland, waaronder het Platform Sport Bewegen en Onderwijs en het Convenant Gezond Gewicht, hebben daarom als doel om het aandeel kinderen en jongeren dat voldoet aan de beweegnorm te
verhogen. Om aan deze doelen bij te dragen hebben we in dit rapport gekeken naar: • het beweeggedrag van kinderen en jongeren die al dan niet voldoende bewegen; • de mate waarin kinderen en jongeren die niet genoeg bewegen via hun school en/of door hun ouders gestimuleerd worden om meer te gaan bewegen; • welke kinderen en jongeren in het bijzonder onvoldoende bewegen, maar niet door hun school en/of hun ouders aangespoord worden meer te gaan bewegen. Het rapport laat zien dat kinderen die onvoldoende bewegen met name verschillen van kinderen die wel voldoende bewegen in de mate waarin zij buiten spelen. Voor jongeren geldt dit voor de mate van intensief bewegen, zoals skeeleren of voetballen. Wat betreft de rol van de school en van ouders laten de cijfers uit dit rapport zien dat er nog duidelijk ruimte voor verbetering is in de mate waarin de school en/of de ouders hun kinderen en jongeren die onvoldoende bewegen stimuleren om meer te gaan bewegen. Meer dan de helft van de kinderen en bijna driekwart van de jongeren die te weinig beweegt, wordt namelijk noch door de school, noch door de ouders gestimuleerd dit meer te gaan doen. Dit geldt met name voor kinderen met hoogopgeleide ouders en uit grotere gezinnen en oudere jongeren en jongeren uit matig stedelijk gebied. Omdat zowel de school als de ouders een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven van kinderen en jongeren, is het belangrijk dat bestaande en toekomstige interventies rekening houden met de rol van de school en de ouders in het stimuleren van voldoende beweging bij kinderen en jongeren.
verhogen. Om aan deze doelen bij te dragen hebben we in dit rapport gekeken naar: • het beweeggedrag van kinderen en jongeren die al dan niet voldoende bewegen; • de mate waarin kinderen en jongeren die niet genoeg bewegen via hun school en/of door hun ouders gestimuleerd worden om meer te gaan bewegen; • welke kinderen en jongeren in het bijzonder onvoldoende bewegen, maar niet door hun school en/of hun ouders aangespoord worden meer te gaan bewegen. Het rapport laat zien dat kinderen die onvoldoende bewegen met name verschillen van kinderen die wel voldoende bewegen in de mate waarin zij buiten spelen. Voor jongeren geldt dit voor de mate van intensief bewegen, zoals skeeleren of voetballen. Wat betreft de rol van de school en van ouders laten de cijfers uit dit rapport zien dat er nog duidelijk ruimte voor verbetering is in de mate waarin de school en/of de ouders hun kinderen en jongeren die onvoldoende bewegen stimuleren om meer te gaan bewegen. Meer dan de helft van de kinderen en bijna driekwart van de jongeren die te weinig beweegt, wordt namelijk noch door de school, noch door de ouders gestimuleerd dit meer te gaan doen. Dit geldt met name voor kinderen met hoogopgeleide ouders en uit grotere gezinnen en oudere jongeren en jongeren uit matig stedelijk gebied. Omdat zowel de school als de ouders een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven van kinderen en jongeren, is het belangrijk dat bestaande en toekomstige interventies rekening houden met de rol van de school en de ouders in het stimuleren van voldoende beweging bij kinderen en jongeren.
TNO Identifier
460954
Publisher
TNO
Place of publication
Leiden