Real world NOx Emissions of Euro V vehicles
report
In het afgelopen decennium zijn de schadelijke uitlaatgasemissjes van voertuigen aanzienlijk teruggebracht als gevolg van de Europese emissiewetgeving. In het bijzonder in stedelijke gebieden zijn er echter nog steeds luchtkwaliteitproblemen en is het moeilijk om aan de Europese eisen, vooral met betrekking tot NO2, te voldoen. Om die reden zijn de emissieprestaties van voertuigen tijdens stadsgebruik belangrijk. TNO was, in deze context, gevraagd door het ministerie van VROM om onderzoek te doen naar de NO* emissies in de praktijk van Euro V vrachtwagens en bussen. Dit zijn relatief nieuwe voertuigen geleverd vanaf 2006.
Het onderzoek heeft naar voren gebracht dat er grote variaties zijnin de NO* emissies van deze voertuigen vooral tijdens stadgebruik. Sommige voertuigen lieten zien dat lage emissies onder deze condities wel degelijk mogelijk zijn, hoewel dat niet geldt voor de meeste vrachtwagens.
Deze conclusie is gebaseerd op twee onderzoekslijnen:
Ten eerste zijn de emissies van elf vrachtwagens en één bus gemeten in de praktijk gebruik makend van een Portable Emissie-Meet-Systeem (PEMS). Daarnaast is het AdBlue verbruik geanalyseerd van een aantal Nederlandse voertuigvloten. AdBlue is een reagens dat zorgr voor NO* vermindering in het katalysatorsysteem. De hoeveelheid gebruikte AdBlue is maat voor het gerealiseerde NO" emissieniveau. De resultaten van beide onderzoekslijnen ondersteunen de uitkomst van het onderzoek.
Gemiddeld hoge NO* emissies tijdens stadsgebruik en gebruik op secundaire wegen en grote variaties in de NO* emissies in de praktijk tussen verschillende vrachtwagentypen Het PEMS systeem is gebruikt om de emissies van elf vracht\üagen en één bus in de praktijk te meten. De voertuigen waren van het type Euro V of EEV/. Eén vrachtwagen was van het type Euro IV. Het onderzoek laat een groot verschil zien in het NO* emissieniveau tussen de verschillende voertuigen. Over een groot deel van het snelheidsbereik is een factor 6 verschil gemeten in NO* emissie tussen het beste voertuig (een bus) en het slechtste Euro V voertuig. De resultaten laten ook zien dat bij snelheden boven de 70 km/h, waar de motoren relatief hoog belast zijn, veel voertuigen wel redelijk presteren. Geconcludeerd wordt dat de huidige test procedure voor de typekeuring, welke gekenmerkt wordt door een relatief hoge belasting, geen goede NO* emissies in de praktijk waarborgt, vooral tijdens de lage en gemiddelde snelheden typisch voor stadsgebruik.
De invloed van belading van de vrachtwagen is eveneens onderzocht. Deze invloed kan relatief groot zijn. Een onbeladen vrachtwagen kan een hogere emissie hebben dan een beladen voertuig. Er worden (nog) geen speciale wettelijke eisen gesteld in relatie tot verschillende beladingen.
Het onderzoek heeft naar voren gebracht dat er grote variaties zijnin de NO* emissies van deze voertuigen vooral tijdens stadgebruik. Sommige voertuigen lieten zien dat lage emissies onder deze condities wel degelijk mogelijk zijn, hoewel dat niet geldt voor de meeste vrachtwagens.
Deze conclusie is gebaseerd op twee onderzoekslijnen:
Ten eerste zijn de emissies van elf vrachtwagens en één bus gemeten in de praktijk gebruik makend van een Portable Emissie-Meet-Systeem (PEMS). Daarnaast is het AdBlue verbruik geanalyseerd van een aantal Nederlandse voertuigvloten. AdBlue is een reagens dat zorgr voor NO* vermindering in het katalysatorsysteem. De hoeveelheid gebruikte AdBlue is maat voor het gerealiseerde NO" emissieniveau. De resultaten van beide onderzoekslijnen ondersteunen de uitkomst van het onderzoek.
Gemiddeld hoge NO* emissies tijdens stadsgebruik en gebruik op secundaire wegen en grote variaties in de NO* emissies in de praktijk tussen verschillende vrachtwagentypen Het PEMS systeem is gebruikt om de emissies van elf vracht\üagen en één bus in de praktijk te meten. De voertuigen waren van het type Euro V of EEV/. Eén vrachtwagen was van het type Euro IV. Het onderzoek laat een groot verschil zien in het NO* emissieniveau tussen de verschillende voertuigen. Over een groot deel van het snelheidsbereik is een factor 6 verschil gemeten in NO* emissie tussen het beste voertuig (een bus) en het slechtste Euro V voertuig. De resultaten laten ook zien dat bij snelheden boven de 70 km/h, waar de motoren relatief hoog belast zijn, veel voertuigen wel redelijk presteren. Geconcludeerd wordt dat de huidige test procedure voor de typekeuring, welke gekenmerkt wordt door een relatief hoge belasting, geen goede NO* emissies in de praktijk waarborgt, vooral tijdens de lage en gemiddelde snelheden typisch voor stadsgebruik.
De invloed van belading van de vrachtwagen is eveneens onderzocht. Deze invloed kan relatief groot zijn. Een onbeladen vrachtwagen kan een hogere emissie hebben dan een beladen voertuig. Er worden (nog) geen speciale wettelijke eisen gesteld in relatie tot verschillende beladingen.
TNO Identifier
431449
Publisher
TNO
Collation
43 p.
Place of publication
Delft