Hangwerken onder voetpadbomen leiden tot veiliger oversteekgedrag voetgangers
conference paper
Op overpaden bij stations steken voetgangers en/of fietsers soms toch over bij geactiveerd overpad. Voor ProRail heeft TNO onderzocht of het aanbrengen van
hangwerken onder de spoorbomen en het beter laten aansluiten van hekwerken bij de overweginstallatie hielpen in het terugdringen van onveilig oversteekgedrag van
voetgangers en/of fietsers. We hebben in een nul- en een effectmeting het gedrag van voetgangers en fietsers op twee overpaden bij stations (Oisterwijk en Deurne)
onopvallend geobserveerd met behulp van video-opnamen en achteraf gekwantificeerd in een zevental risicocategorieën. Deze varieerden van minder risicovol passeren bij dalende of opengaande boom tot meest risicovol passeren net voor of na passeren van een trein (er kan dan nog een 2e trein aankomen). Per meting is het gedrag gedurende drie werkdagen van 7:00 – 19:00 uur geanalyseerd. Zowel absoluut als per aandeel van het totaal aantal gepasseerde voetgangers neemt in Oisterwijk het aantal passages van voetgangers bij geactiveerd overpad na het aanbrengen van het hangwerk flink af, zowel in de minder als meer risicovolle
categorieën. In Deurne zijn de verschillen minder groot maar wel aanwezig en in de goede richting. Op beide overpaden is het hangwerk dus effectief in het verminderen van passages bij geactiveerde overweg. Maar in situaties waarbij er op één spoor een trein halteert, blijft de drang om tijdens geactiveerd overpad toch over te steken om die trein te halen soms groot en is het risico om aangereden te worden door een met hoge snelheid passerende trein op het andere spoor niet geheel uit te sluiten.
hangwerken onder de spoorbomen en het beter laten aansluiten van hekwerken bij de overweginstallatie hielpen in het terugdringen van onveilig oversteekgedrag van
voetgangers en/of fietsers. We hebben in een nul- en een effectmeting het gedrag van voetgangers en fietsers op twee overpaden bij stations (Oisterwijk en Deurne)
onopvallend geobserveerd met behulp van video-opnamen en achteraf gekwantificeerd in een zevental risicocategorieën. Deze varieerden van minder risicovol passeren bij dalende of opengaande boom tot meest risicovol passeren net voor of na passeren van een trein (er kan dan nog een 2e trein aankomen). Per meting is het gedrag gedurende drie werkdagen van 7:00 – 19:00 uur geanalyseerd. Zowel absoluut als per aandeel van het totaal aantal gepasseerde voetgangers neemt in Oisterwijk het aantal passages van voetgangers bij geactiveerd overpad na het aanbrengen van het hangwerk flink af, zowel in de minder als meer risicovolle
categorieën. In Deurne zijn de verschillen minder groot maar wel aanwezig en in de goede richting. Op beide overpaden is het hangwerk dus effectief in het verminderen van passages bij geactiveerde overweg. Maar in situaties waarbij er op één spoor een trein halteert, blijft de drang om tijdens geactiveerd overpad toch over te steken om die trein te halen soms groot en is het risico om aangereden te worden door een met hoge snelheid passerende trein op het andere spoor niet geheel uit te sluiten.
TNO Identifier
347334
Source title
Nationaal Verkeers VeiligheidsCongres 2010, 22 april 2010, WTC Rotterdam