Het effect van het introduceren van een lespakket om gezond computeren te stimuleren op kennis, attitude en gedrag bij 11-jarige kinderen
report
Spelletjes spelen, internetten of werkstukken maken: kinderen zitten tegenwoordig veel achter de computer. Naarmate ze ouder worden, wordt dit alleen maar meer. In de volwassen werkende bevolking werkt ruim 60% minimaal 2 uur per dag met de computer. Langdurig computerwerk kan leiden tot klachten en kan bijdragen aan het ontwikkelen van RSI klachten (IJmker et al., 2007). Hoewel jonge kinderen door hun beweeglijkheid, variatie in activiteiten en groot herstel vermogen niet direct risico lopen op het ontwikkelen van RSI klachten, lijkt het een uitgelezen kans om bij het leren werken met computeractiviteiten ook meteen gezond 'computergedrag' aan te leren. Bij het leren schrijven is ruime aandacht voor de houding, manier van de pen vasthouden e.d. om een ontspannen en effectieve schrijfstijl te ontwikkelen. Bij het aanleren van computerwerk ontbreekt deze aandacht volledig. Eenmaal aangeleerd gedrag is moeilijk te veranderen. Daarom lijkt het aanleren van gezond computergedrag op jonge leeftijd belangrijk, omdat daarmee klachten en ongemak op latere leeftijd mogelijk voorkomen kunnen worden.
TNO Identifier
966212
Publisher
TNO
Collation
22 p.
Place of publication
Hoofddorp