Containerlogistiek in de Rotterdamse haven: naar een binnen-de-box strategie

conference paper
De groei van de containeroverslag in de Rotterdamse haven was de afgelopen jaren
spectaculair en heeft geleid tot congestie—vooral op de deepsea containerterminals en op
de A15. Ook voor de komende jaren wordt een sterke groei verwacht, waarbij de omvang
van de toekomstige groei in het containertransport nog onzeker is. Deze voortgaande
groei betekent voor het Rotterdamse havengebied een enorme transportuitdaging.
Momenteel worden maatregelen genomen om congestie op de achterlandverbindingen te
verminderen—maar zonder extra maatregelen ontstaat op termijn weer congestie; een
bedreiging voor een goed functionerende haven.
Door de aanleg van nieuwe infrastructuur en additionele maatregelen kan de groei in het
goederenvervoer worden geaccommodeerd. Hier wordt echter wel een prijs voor de
betaald in termen van de directe investeringskosten in nieuw haven- en industriegebied
en achterlandverbindingen en door de negatieve externe effecten die een groeiende
verkeersstroom van de goederen naar het achterland met zich mee brengt, zoals
congestie, emissie, geluid, externe veiligheid en kwetsbaarheid van het netwerk
TNO Identifier
331808
Source title
Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 20 en 21 november 2008, Santpoort
Pages
15
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.