Dialoog en maatwerk in huidige arbeidsrelaties : 'one-size-fits-most'
article
Het op elkaar afstemmen van organisatie-eisen en medewerkerswensen is niet eenvoudig. De ingewikkeldheid aan de organisatiekant is voor een deel te verklaren door veranderingen in de functie van arbeid en arbeidsvraag. In de loop van de 20e eeuw is hierin een verschuiving te zien. Het was eerst voldoende als een arbeidskracht uitwisselbaar en vervangbaar was. Daarna was het noodzakelijk dat medewerkers breed en flexibel inzetbaar waren. Nu is in de kenniseconomie innovatie een belangrijke functie van arbeid. Organisaties die een groot beroep doen op innovatieve medewerkers worden geconfronteerd met bepaalde risico's. Zo kan de 'return on investment' in kwalificaties van specifieke of hoog opgeleide medewerkers onzeker worden door een onbeheersbare arbeidsmobiliteit. Maatwerk in de arbeidsrelatie door een dialoog tussen de partijen zou de risico's kunnen verkleinen. In deze bijdrage wordt een onderzoek besproken naar de vraag in hoeverre er al sprake is van dit type maatwerk in Nederland en wat de consequenties kunnen zijn voor de HR-functie. Het blijkt dat werknemers niet zo'n behoefte hebben aan veel keuzen. Ook ander onderzoek laat zien dat werknemers bij (te)veel keuzes een standaardpakket kiezen of alles bij het oude laten. De auteurs leiden hieruit af dat voor veel situaties een breed pakket met standaardarbeidsvoorwaarden waarbinnen beheersbare keuzes mogelijk zijn, zal volstaan. In de dialoog hiervoor kan de HR-professional een specifieke rol spelen.
Topics
TNO Identifier
277589
Source
Tijdschrift voor HRM, 9(3), pp. 6-30.
Pages
6-30