Hoe ROC's gehandicapte jongeren voorbereiden op de arbeidsmarkt: een gesprek met drie voormannen

article
Na de middelbare school zijn jongeren met een functiebeperking vrijwel altijd aangewezen op het reguliere onderwijs, waaronder ook de Regionale Opleidingen Centra (ROC's). In dit artikel komen Cor van Waveren, Ad van Tilburg en Ton van der Bersselaar (alledrie belast met de zorg voor jongeren met een handicap binnen het ROC) aan het woord over de problematiek die voordoet ten aanzien van deze jongeren. Door toenemende diagnostisering van problematiek (bv. ADHD en PDD/NOS) is er een toename van 'nieuwe gehandicapten': jongeren die vroeger als zijnde 'onhandelbaar' van school werden verwijderd, worden nu gestimuleerd zich te (verder) te ontwikkelen. Maar de school is (nog) niet ingericht om deze jongeren adequaat te helpen en geld is er nauwelijks.
TNO Identifier
277236
Source
Maandblad reïntegratie, 5(3), pp. 20-24.
Pages
20-24