Fitheidstesten voor de jeugd
report
Dit rapport beschrijft op overzichtelijke wijze de resultaten van een inventarisatie van veel gebruikte fitheidstesten voor de jeugd (4-18 jaar). Het rapport is geschreven met financiering van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en is bedoeld voor mensen die zich beroepsmatig of vanuit interesse bezighouden met sport- en beweegactiviteiten voor de jeugd, zoals bewegingswetenschappers, fysiotherapeuten, (sport)artsen, docenten lichamelijke opvoeding en trainers van sportclubs- en/ of sportbonden. Het rapport biedt ondersteuning bij het selecteren van fitheidstesten. Er is momenteel nog geen consensus over de definitie van het begrip fitheid. Het brede scala aan gehanteerde definities heeft er toe geleid dat er veel verschillende testen zijn ontwikkeld. In dit rapport wordt een overzicht gegeven van diverse testen en testbatterijen voor het meten van de grondmotorische eigenschappen: uithoudingsvermogen, snelheid, kracht, lenigheid en coördinatie bij kinderen van vier tot en met achttien jaar. Er worden vijftien testen besproken om het uithoudingsvermogen te meten, zes voor snelheid, dertien voor kracht, drie voor lenigheid, drie voor coördinatie en één voor balans. Daarnaast worden er acht testbatterijen besproken. Per test wordt ingegaan op het doel van de test, de doelgroep, de uitvoering, de benodigde materialen, de beschikbaarheid van referentiewaarden voor Nederlandse kinderen en de betrouwbaarheid en validiteit van de test. Het rapport bevat tevens referentiewaarden en normtabellen. Het selecteren van een geschikte fitheidstest is niet eenvoudig. Nadat de exacte doelgroep is vastgesteld, is de bepaling van het testdoel de eerste afweging die moet worden gemaakt. Testdoelen kunnen zijn: het bepalen van de belastbaarheid, het evalueren van effecten van wetenschappelijk onderzoek, het doen van diagnostisch onderzoek en andere doelen zoals het geven van voorlichting, het motiveren van mensen en het verlagen van drempels om meer te gaan sporten of bewegen. Wanneer het testdoel duidelijk is, moet bepaald worden welke testeisen er gesteld worden. Testeisen zijn: betrouwbaarheid, validiteit, uitvoerbaarheid, beschikbaarheid van referentiewaarden, duur en kosten van de test. Het belang van de verschillende testeisen moet onderkend worden en op basis hiervan kan een uiteindelijke keuze voor een bepaalde test worden gemaakt.
Topics
TNO Identifier
275015
Publisher
TNO
Collation
236 p.
Place of publication
Leiden