Goed werkgeverschap
book
Volgens het Burgerlijk Wetboek (artikel 611) moeten werkgevers en werknemers zich als goed werkgever en goed werknemer gedragen. Wat dat precies is, staat niet omschreven. Het gaat hier om een "vage norm", waarbij in conflictsituaties geoordeeld wordt op basis van begrippen als redelijkheid en billijkheid. Ook elders is niet vast omschreven wat onder de termen moet worden verstaan. Wel hebben mensen er een beeld bij. Deze uitgave bevat de resultaten van een onderzoek onder 500 werkgevers en 1000 werknemers naar de praktijk van goed werkgeverschap en goed werknemerschap. Zeven uitgebreide voorbeelden van "koplopers" laten zien hoe organisaties daar op verschillende manieren inhoud aan geven. Goed werkgeverschap loont: volgens de werkgevers leidt het onder meer tot een betere inzet van medewerkers, lager ziekteverzuim en een hogere productie. In de (toekomstige) krappe arbeidsmarkt is goed werkgeverschap geen vraag meer, maar een "must"! Bedrijven die daar nu al invulling aan weten te geven, zullen daarbij een duidelijke voorsprong hebben. Want goed werkgeverschap gaat om geloofwaardigheid en dat toont men vooral in een periode dat dit gedrag minder voor de hand ligt.
Topics
TNO Identifier
274794
ISBN
90-5871-305-9
Publisher
Thema ; TNO
Collation
151 p.
Place of publication
Zaltbommel