2punt0 : is uw organisatie klaar voor de nieuwe generatie werknemers?

book
De werknemer 2.0, geboren tussen 1978 en 1994 bestormt de arbeidsmarkt. Met een levens- en werkstijl van virtueel samenwerken, communiceren, netwerken en kennis delen. Gewend aan verschillende culturele invloeden, snel schakelen, multitasken en een wereld vol mogelijkheden. Uitmuntend in het verzamelen van kennis en informatie. Anders in het verwerken ervan. Gemakkelijk te interesseren voor uitdagende projecten of functies. Maar ook zo weer weg als het werk even minder boeit. Het project ‘Werknemer 2.0' brengt zijn/haar betekenis voor organisaties in kaart zodat hun unieke kenmerken en talenten optimaal benut kunnen worden. De in deze publicatie beschreven kenmerken van Werknemer 2.0 en de ‘tips and trics' geven handvatten om de volgende vragen te beantwoorden: Is de organisatie klaar en boeiend genoeg voor deze generatie? Wordt er voldoende gebruik gemaakt van de innovatiekracht van jonge werknemers? Werken de verschillende generaties binnen het bedrijf of organisatie optimaal samen? Er wordt onder meer voorgesteld om een psychologisch contract te sluiten met de Werknemer 2.0. Om dit te bereiken moet een risico genomen worden door flink te investeren in de zijn/haar ontwikkeling. Hoge startsalarissen zijn minder van belang, regelmatig een stapje naar boven kunnen maken wel. Besteed voldoende aandacht aan ‘employer branding', en communiceer uitdaging en ontwikkeling in het werk, bijvoorbeeld in de vorm van een traineeship of een goed stageaanbod.
TNO Identifier
179576
Publisher
Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI)
Collation
28 p.
Place of publication
Rotterdam