Employabilitykansen in Shared service centers: medewerker in gestandaardiseerde functie blijft vaak te lang op één plek
article
Sinds enkele jaren genieten Shared service centers (SSC) een warme belangstelling. Veel organisaties hebben inmiddels een SSC ingericht of zijn van plan dat te doen. Men kan een SSC definiëren als: een resultaatverantwoordelijke eenheid in de organisatie die tot taak heeft het leveren van specifieke, specialistische diensten aan de operationele eenheden van diezelfde organisatie op basis van een overeenkomst. In een SSC worden werkzaamheden uit de secundaire processen van een organisatie ondergebracht, bijvoorbeeld automatisering, administratie, inkoop of HRM. Tijdens het invoeringsproces van een SSC blijken echter overwegingen op het gebied van human resource management en employability amper een rol te spelen. Dat kan en moet anders. Het werk in een SSC stelt andere eisen aan de competenties van medewerkers. Een prettige bijkomstigheid van de inrichting van een SSC is de kans om tegelijkertijd de inzetbaarheid van medewerkers te verbreden.
Topics
TNO Identifier
153589
Source
Gids voor personeelsmanagement, 85(2), pp. 26-29.
Pages
26-29