Rijsimulatoronderzoek naar het gedrag van mensen in het verkeer
conference paper
Succesvolle introductie van nieuwe bestuurdersondersteunende systemen, dynamische verkeersmanagementsystemen of complexe wegontwerpen hangt sterk af van hoe mensen ermee kunnen en willen omgaan. Rijsimulatorstudies maken het mogelijk ontwerpen / systemen vooraf te testen en te beoordelen. Met het al maar drukker worden op de weg en met verwoede pogingen om het maximale uit het bestaande wegverkeerssysteem te halen, wordt de rijtaak voor de automobilist steeds complexer en wordt het des te belangrijker om in het weg- en verkeersontwerp de mens de maat der dingen te beschouwen. Succesvolle introductie van nieuwe bestuurdersondersteunende systemen, dynamische verkeersmanagementsystemen of complexe wegontwerpen hangt sterk af van hoe mensen met deze nieuwe ontwikkelingen willen en kunnen omgaan. Dit vereist kennis over wat mensen kunnen en doen in complexe en dynamische taakomgevingen. In deze bijdrage komt onderzoek naar gedrag van mensen in het verkeer aan bod dat gebruik maakt van geavanceerde human-in-the-loop rijsimulatoren. Aan de hand van een aantal voorbeeldstudies bespreken we de mogelijkheden van de inzet van rijsimulatoren voor onderzoek naar nog niet bestaande situaties, onderzoekssituaties waarbij de verkeersveiligheid in het geding kan zrjn, of situaties waarin de onderzoeksomstandigheden nauwkeurig gecontroleerd moeten kunnen worden.
TNO Identifier
23114
Source title
De menselijke factors in het verkeer. Syllabus MFV van de Stichting postacademisch onderwijs vervoerswetenschappen en verkeerskunde. Cursus 5 en 6 november 2008