Handleiding voor workshopleiders GOLM-behoeftestellingsmethode

report
Binnen de Koninklijke Landmacht (KL) wordt steeds meer gebruik gemaakt van Geavanceerde OnderwijsLeermiddelen (GOLMen), waaronder trainingssimulatoren,desk-top simulaties, Computer Ondersteund Onderwijs en Virtual Environments. Het aanschaffen en inzetten van simulatoren en andere GOLMen voor opleiding en training is over het algemeen duur. Daarbij is het effectief en efficiƫnt gebruiken van simulatoren van cruciaal belang. Een simulator als trainingsmiddel moet bijdragen aan een optimaal
leerklimaat, waarin de benodigde competenties geleerd kunnen worden, maar moet ook aan diverse eisen voldoen om een systeem of omgeving te simuleren. Het inzetten van simulatoren kan slijtage en schade aan het operationele materieel en letsel van personen voorkomen. Bovendien hebben trainingssimulatoren en andere GOLMen vaak een lange levensduur; sommige worden zelfs al meer dan 15 jaar gebruikt.
Om kwalitatief goede trainingsmiddelen of GOLMen te kunnen aanschaffen, is de GOLM-behoeftestellingsmethode ontwikkeld. Deze methode is gebaseerd op het in een vroeg stadium uitwerken van gebruikerseisen, -behoeften en randvoorwaarden. Door deze aspecten uit te werken is het mogelijk om verwervings- en gebruikersfasen op elkaar af te stemmen, waardoor de O&T-eisen in de verwerving kunnen worden meegenomen en met trainingsmiddel bruikbaar is voor O&T.
TNO Identifier
16216
Publisher
TNO
Collation
35
Place of publication
Soesterberg