Van probleem tot oplossing: theorie versus praktijk [From problem to solution: theory versus practice]
conference paper
In the world of traffic and transport there is a constant parade of initiatives being implemented to increase safety, improve traffic flow or mobility. Whereas some initiatives meet their goals, we ponder the possibilities for improvement. We discuss a plan for identifying problems and choosing, implementing and evaluating solutions. We subsequently compare this theoretical approach to the way things are done in practice on the basis of interviews with experts in the area of traffic and transport. These interviews revealed a discrepancy between how things should be done in an ideal world and how they are done in the real world. Though we applaud increased attention to the process through which initiatives are realized, we also ask the critical question if the added value of these extra efforts is worth the extra costs. In addition to problems with the realization process, the interviewees indicated that there is too little use of fundamental knowledge of behavior and behavioral change in this process. In response to this deficit, we offer an approach to behavior through which it is possible to gain improved insight into both the causes of behavior and solutions specifically related to these causes.
Uit interviews blijkt er een discrepantie te zijn tussen de theorie over hoe problemen geidentificeerd worden en oplossingen gekozen, geimplementeerd en geevalueerd, en hoe deze processen in de praktijk plaatsvinden. Wij vragen ons af of er meer aandacht voor een gedegen besluitvormingsproces moet komen en of de toegevoegde waarde niet opweegt tegen de extra kosten. Verder bieden wij een kader van gedrag en gedragsverandering dat gebruikt kan worden om inzicht in de oorzaken van problemen te verbeteren en beter passende oplossingen te identificeren. In de wereld van het verkeer en vervoer wordt er letterlijk en figuurlijk aan de weg getimmerd met diverse initiatieven, bedoeld om veiligheid te vergroten, of de doorstroming of mobiliteit te verbeteren. Hoewel sommige initiatieven voldoen aan hun doelstellingen, vragen wij ons af of er ruimte is voor verbetering. Wij bespreken een stappenplan voor het identificeren van problemen en het kiezen, implementeren en evalueren van oplossingen. Deze theoretische aanpak vergelijken wij met de gang van zaken in de praktijk aan de hand van interviews met deskundigen op het gebied van verkeer en vervoer. Hieruit blijkt dat er vaak een discrepantie bestaat tussen hoe dit proces idealiter zou moeten gaan en hoe het in de praktijk er werkelijk aan toe gaat. Hoewel wij pleiten voor meer aandacht voor het proces waarmee initiatieven tot stand komen en geïmplementeerd worden, stellen wij ook de kritische vraag of de toegevoegde waarde van deze extra inspanningen opweegt tegen de extra kosten ervan in de brede zin van het woord. Verder wijzen de geïnterviewden op te weinig gebruik van fundamentele kennis van gedrag en gedragsverandering in dit proces. Wij bieden daarom een kader aan waarmee inzicht verkregen kan worden in zowel de oorzaken van gedrag als oplossingen specifiek gericht op deze oorzaken.
TNO Identifier
13384
Source title
Proceedings Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2004, 25-26 november 2004, Zeist, Nederland
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.