Dynamische openbare verlichting (DYNO) : Covernota
report
Rijkswaterstaat overweegt verlichting op autosnelwegen dynamisch te gaan schakelen. Onder alle omstandigheden wordt een verlichtingsniveau aangeboden dat voldoende hoog is, gegeven de verkeers- en weersomstandigheden, terwijl de weg niet onnodig sterk wordt verlicht. In opdracht van de Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer is een praktijkproef uitgevoerd naar het effect van dergelijke dynamische openbare verlichting op het rijgedrag en de verkeersveiligheid. In eerste instantie is op basis van een wegbeeldanalyse een voorlopig schakelregime vastgesteld. Naast de normale verlichtingssterkte (100%) wordt hierbij gebruik gemaakt van een verlaagd (20%) en een verhoogd (200%) verlichtingsniveau. Bij duisternis wordt minstens het lage niveau ingeschakeld. Bij normale tot hoge verkeersintensiteit wordt het normale niveau ingeschakeld, evenals bij ongunstige weers- of verkeersomstandigheden (neerslag, gladheid, werk in uitvoering). Het 200%-niveau wordt relatief sporadisch toegepast, namelijk bij combinaties van speciale verkeers- en weersomstandigheden (b.v. regen bij hoge verkeersintensiteit), bij mist, of bij calamiteiten. Dit voorlopige schakelregime is toegepast in de praktijkproef, waarin de effecten op het rijgedrag zijn onderzocht. De resultaten laten zien dat het normale niveau van verlichting leidt tot geringe gedragsaanpassingen: de gemiddelde rijsnelheid nam iets toe (ca. 0,7 km/u) en het aandeel kritische situaties (korte volgtijden, korte TTC's) steeg met maximaal 1%. Mede gegeven het uit de literatuur bekende positieve effect van conventionele verlichting op de verkeersveiligheid wordt van deze gedragsaanpassingen geen negatief effect op de verkeersveiligheid verwacht.
TNO Identifier
782687
Publisher
Ministerie van Verkeer en Waterstaat