Verschillen basisscholen in schoolgezondheidsbeleid?
article
Onderzocht is of basisscholen te onderscheiden zijn naar schoolgezondheidsbeleid, dat wil zeggen naar de mate waarin gezondheidsbevordering prioriteit heeft en planmatig vorm krijgt. Uit interviews met directeuren van 78 basisscholen blijkt dat scholen uiteenlopende gezondheidbevorderende activiteiten uitvoeren. Van deze scholen onderscheiden er zich 21 van de rest doordat zij dergelijke activiteiten prioriteit geven en de uitvoering ervan in grote mate planmatig is. Deze scholen zijn aangemerkt als scholen met schoolgezondheidsbeleid. De activiteiten die zij uitvoeren verschillen van elkaar. Dit komt overeen met het uitgangspunt van schoolgezondheidsbeleid, dat schoolteams verschillend kiezen omdat de situatie niet overal dezelfde is. Een aantal zaken vragen om aandacht. Als eerste voldoen ook de 21 genoemde scholen niet aan alle kenmerken van schoolgezondheidsbeleid. Geen enkele school verzamelt planmatig groepsgegevens over de gezondheidssituatie van leerlingen op school en slechts enkele scholen evalueren hun gezondheid bevorderende activiteiten regelmatig. Ook valt op dat als scholen beleidsmatig activiteiten op het ene terrein uitvoeren en daar prioriteit aan geven, dat niet betekent dat zij activiteiten op een ander terrein op dezelfde manier aanpakken. Verder is de afstandelijkheid waarmee de schooldirecteuren de 'zorg voor de lichamelijke gezondheid van de leerlingen' benaderen een punt van aandacht. De directeuren zien deze zaken als een taak en verantwoordelijkheid van de ouders en de GGD. Uit dit onderzoek blijkt ook dat scholen de noodzaak van een planmatige aanpak en het belang van afstemming tussen de verschillende gezondheid bevorderende activiteiten nog onvoldoende onderkennen.
TNO Identifier
574503
Source
TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 77(5), pp. 261-266.
Pages
261-266