Het toelatingsonderzoek in het speciaal onderwijs: verschillen in acties van de JGZ per etnische groep
article
De omvang van het speciaal onderwijs (SO) is de laatste twee decennia fors toegenomen. In Amsterdam bezoeken steeds meer kinderen van buitenlandse afkomst een school voor SO. De vraag rijst of er verschillen zijn in gezondheid tussen allochtone en autochtone leerlingen. In dit artikel schetsen we een globaal beeld van de instroom naar het Amsterdamse SO in 1995-1996. We gaan nader in op de acties die werden on­dernomen in vijf verschillende etnische groepen tijdens het toelatingsonderzoek. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het 'Jeugdgezondheidszorg lnformatie Systeem (JIS)-for­mulier'. Scholieren van buitenlandse afkomst stroomden waarschijnlijk later dan Nederlandse scholieren door naar het SO; zij waren bovendien oververtegenwoordigd bij aan­melding bij scholen voor moeilijk en zeer moeilijk lerende kin­deren. Allochtone leerlingen kregen meer interventies dan au­tochtone leerlingen, hoewel het verschil alleen significant was voor de Surinaamse/Antilliaanse scholieren. Verschillen op dit gebied werden grotendeels veroorzaakt door verwijzingen naar de tandarts en/of het vaccinatiespreekuur.
TNO Identifier
574420
Source
JGZ Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 31(4), pp. 51-55.
Pages
51-55