Modelling Driver Behaviour in Soar
doctoral thesis
Deze studie beschrijft een cognitief model van het gedrag van een automobilist bij het naderen en afhandelen van kruisingen. Het model bestuurt een gesimuleerde auto in een gesimuleerde verkeerswereld waarin ook andere auto's en fietsers rondrijden. De belangrijkste rijtaken die het model uitvoert zijn het afhandelen van ongeordende kruisingen, het regelen van de snelheid, het koers houden op de rechte weg, het sturen door bochten, en het navigeren ofivel het vinden van een bestemming in de gesimuleerde wereld. Bij de beschrijving van het model komen daarbij drie onderwerpen uitgebreid aan de orde. In de eerste plaats de visuele oriëntatiestrategieën die nodig zijn om de rijtaak goed te kunnen uitvoeren. Dit wil zeggen dat we de oog- en hoofdbewegingen, maar ook de interne aandachtsmechanismen van een automobilist bij het naderen en afhandelen van een kruising, modelleren. In de tweede plaats behandelen we de motorische processen die nodig zijn om een auto te besturen. We beschrijven onder andere hoe dit model zijn ledematen leert aansturen bij het bedienen van de instrumenten van de auto. Tenslotte besteden we veel aandacht aan de multirasking mechanismen die nodig zijn om de vele taken die een automobilist in kritische verkeerssituaties tegelijkertijd moet doen, ook werkelijk uitgevoerd kunnen worden.
Het model van rijgedrag is geïmplementeerd met behulp van het productiesysteem
Soar. Dit systeem is computer-implementatie van een algemene theorie van menselijk probleemoplossen en wordt als zodanig gebruikt door cognitief psychologen om vele soorten menselijke gedragingen te modelleren. Soar is ontwikkeld onder leiding van Allen Newell (Laird, Newell, & Rosenbloom, 1987) en bouwt voort op het werk van Newell en Simon op het gebied van menselijk probleemoplossen. Soar is daarbij in feite de belichaming van Newellen Simon's Problem Space Hypothesis, geïmplementeerd in een parallel productiesysteem. Om de niet in Soar ingewijdel ezere nig houvast te geven bij het lezen van deze samenvatting worden de belangrijkste steekwoorden betreffende Soar hier kort toeeelicht.
Het model van rijgedrag is geïmplementeerd met behulp van het productiesysteem
Soar. Dit systeem is computer-implementatie van een algemene theorie van menselijk probleemoplossen en wordt als zodanig gebruikt door cognitief psychologen om vele soorten menselijke gedragingen te modelleren. Soar is ontwikkeld onder leiding van Allen Newell (Laird, Newell, & Rosenbloom, 1987) en bouwt voort op het werk van Newell en Simon op het gebied van menselijk probleemoplossen. Soar is daarbij in feite de belichaming van Newellen Simon's Problem Space Hypothesis, geïmplementeerd in een parallel productiesysteem. Om de niet in Soar ingewijdel ezere nig houvast te geven bij het lezen van deze samenvatting worden de belangrijkste steekwoorden betreffende Soar hier kort toeeelicht.
TNO Identifier
466076
Publisher
KPN Research
Collation
321 p.