E-commerce in the banking sector
report
Het doel van de studie is het verschaffen van inzicht in de effecten van e-commerce in de Nederlandse banksector. Elektronische transactie
omgevingen als zodanig zijn niet nieuw voor banken, en financiële dienstverlening heeft altijd al te maken gehad met intermediëring door
elektronische netwerken. Echter, de meeste van dergelijke systemen zijn alleen beschikbaar binnen ‘gesloten’ gebruikers groepen en zijn gebaseerd op private (vaak EDI) protocollen. Een primair doel van de studie is na te gaan welke de effecten zijn van de open architectuur van het internet op zowel gevestigde en nieuwe vormen van financiële diensten netwerken. De studie richt zich dus op veranderingen in deze omgeving die toegeschreven kunnen worden, in meer of mindere mate, aan het toegenomen gebruik van internet. De nadruk ligt op ontwikkelingen met betrekking tot horizontale expansie (schaal voordelen) en wat beschreven kan worden als diagonale expansie (in termen van product diversificatie). Centraal in dit rapport staan drie onderzoeksvragen: · Hoe ontwikkelen de karakteristieken van de bancaire activiteiten zich binnen de financiële sector, als gevolg van e-commerce? · Wat is de invloed van e-commerce op de toegevoegde waarde structuur van de bank sector? · Wat zijn de gevolgen voor overheidsbeleid en voor het Ministerie van Economische Zaken in het bijzonder?
omgevingen als zodanig zijn niet nieuw voor banken, en financiële dienstverlening heeft altijd al te maken gehad met intermediëring door
elektronische netwerken. Echter, de meeste van dergelijke systemen zijn alleen beschikbaar binnen ‘gesloten’ gebruikers groepen en zijn gebaseerd op private (vaak EDI) protocollen. Een primair doel van de studie is na te gaan welke de effecten zijn van de open architectuur van het internet op zowel gevestigde en nieuwe vormen van financiële diensten netwerken. De studie richt zich dus op veranderingen in deze omgeving die toegeschreven kunnen worden, in meer of mindere mate, aan het toegenomen gebruik van internet. De nadruk ligt op ontwikkelingen met betrekking tot horizontale expansie (schaal voordelen) en wat beschreven kan worden als diagonale expansie (in termen van product diversificatie). Centraal in dit rapport staan drie onderzoeksvragen: · Hoe ontwikkelen de karakteristieken van de bancaire activiteiten zich binnen de financiële sector, als gevolg van e-commerce? · Wat is de invloed van e-commerce op de toegevoegde waarde structuur van de bank sector? · Wat zijn de gevolgen voor overheidsbeleid en voor het Ministerie van Economische Zaken in het bijzonder?
TNO Identifier
465291
Publisher
TNO
Collation
43 p.
Place of publication
Delft