De milieu-effecten van vergroting van het aandeel autogas in de brandstofmix voor personenauto's en bestelwagens in 2010

report
Uit een studie van 1992 is gebleken dat een optimale brandstofmix benzine/diesel/autogas voor personenauto's en bestelwagens voor 2010 een voldoende groot aandeel autogas dient te bevatten. De optimale omvang van dit aandeel is niet exact berekend, maar een aandeel van enkele tientallen procenten leek toch wenselijk. Uit de studie bleek echter ook dat weinig milieuwinst kon worden behaald t.o.v. de mix in het basisjaar (1990), vnl. omdat het autogas aandeel in deze mix reeds ca. 17% van de totale kilometrage bedroeg. Een (geringe) toename van dit aandeel leek echter gedaald to ca. 14%. Om in 2010 tot 25 a 30% te komen zou derhalve een gerichte inspanning nodig zijn.
Sinds de studie van 1992 zijn echter nog enkele andere studies verricht, hierin is gekeken naar allerlei verdere emissieaspecten van de drie genoemde brandstoffen zoals de emissies van niet-gereglementeerde componenten en de emissies van een koude start bij lage temepratuur. Hierbij is een methodiek ontwikkeld om verschillende uitlaatgasemissies samen te vatten in een aantal integrale milieueffecten.
Op grond van het bovenstaande ontstond bij de Nederlandse overheid behoefte om nogmaals naar de brandstofmix voor 2010 te kijken en daarbij gebruik te maken van de in de latere studies verworven inzichten
TNO Identifier
363257
Publisher
TNO
Collation
18 p.
Place of publication
Delft