Multimediaontwikkeling in Nederland: een aanzet tot een ontwikkelingsmodel
article
De laatste tien jaar zijn buitengewoon enerverend voor wetenschappers die zich bezig houden met telecommunicatie, informatietechnologie en multimedia. Technologieƫn in dit domein hebben zich snel ontwikkeld. Binnen en tussen organisaties is informatie en communicatie technologie (ICT) een onmisbaar element. Gebruik van ICT en ICT-diensten door consumenten lijkt nog steeds achter te blijven. Hoe kunnen we er voor zorgen dat er diensten ontwikkeld worden die juist wel aansluiten bij het gedrag van consumenten? Deze vraag staat centraal in deze bijdrage. Het perspectief dat we daarbij kiezen is niet die van de informatiebehoeften van de consument, maar die van organisaties die de consument reeds jarenlang bedienen en vanuit dat perspectief met behulp van ICT beter willen inspelen op consumentenbehoeften. In deze bijdrage schetsen we eerst de problematiek rond het ontwikkelen van informatiediensten, stellen een benadering voor die zich kenmerkt door aandacht voor een vijftal niveaus variƫrend van die van regulering tot de gebruiker en twee daaraan gerelateerde perspectieven, namelijk een top-down en een bottom-up benadering.
TNO Identifier
356961
Source
I&I : Onderzoek in Nieuwe Media, 15(2), pp. 31-42.
Collation
12 p.
Pages
31-42
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.