Trillingen in gebouwen door onvlakheid van de weg
conference paper
Onvlakheid van een wegoppervlak kan worden uitgedrukt als een responsparameter van een voertuig op het langsprofiel. Deze zogenaamde International Roughness Index (IRI) kan aan de hand van ARAN-vlakheidsmetingen worden berekend.
Met het computerprogramma VP-DREMPEL kunnen in een 'theoretisch' gebouw trillingen, ten gevolge van het verkeer, worden berekend. VP-DREMPEL berekent trillingen als functie van een onvlakheid (b.v. een verkeersdrempel), type ondergrond, opbouw van de constructie, afstand van het gebouw t.o.v. de trillingsbron (bus of vrachtwagen) en de geometrie van het gebouw.
In deze bijdrage wordt aangegeven op welke wijze het trillingsniveau in een gebouw te koppelen is aan de onvlakheidsparameter IRI. Tevens wordt aangegeven welke invloed verkeersdrempels hebben op het trillingsniveau in gebouwen.
Met het computerprogramma VP-DREMPEL kunnen in een 'theoretisch' gebouw trillingen, ten gevolge van het verkeer, worden berekend. VP-DREMPEL berekent trillingen als functie van een onvlakheid (b.v. een verkeersdrempel), type ondergrond, opbouw van de constructie, afstand van het gebouw t.o.v. de trillingsbron (bus of vrachtwagen) en de geometrie van het gebouw.
In deze bijdrage wordt aangegeven op welke wijze het trillingsniveau in een gebouw te koppelen is aan de onvlakheidsparameter IRI. Tevens wordt aangegeven welke invloed verkeersdrempels hebben op het trillingsniveau in gebouwen.
TNO Identifier
329073
Source title
Wegbouwkundige Werkdagen
Pages
1-11
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.