Goed Werkgeverschap inzake omgang met ziekteverzuim : casestudie-onderzoek bij best practice organisaties en organisaties die nog in ontwikkeling zijn
book
Het doel van dit onderzoek was inzicht te krijgen in hoe op bedrijfsniveau het ziekteverzuim op effectieve en efficiënte wijze kan worden aangepakt. Daarbij is er vanuit gegaan dat er een verschil kan zijn tussen denken en doen. Daarom wordt ook aandacht besteed aan de processen die zich afspelen rond de verzuimbegeleiding van individuele werknemers binnen de bedrijfsorganisatie. Er zijn tien organisaties onderzocht. Daarbij zijn twee typen cases onderscheiden. De ene groep vormt de organisaties die twee jaar of meer lage verzuimcijfers hebben ten opzichte van de verzuimcijfers van de branche. Zij zijn de best practice cases. De andere groep bestaat uit de cases van organisaties die een verzuimbeleid en –proces aan het ontwikkelen zijn. De volgende factoren zijn gevonden als de succesfactoren in de aanpak van verzuim: professionaliseren, integreren, structureren, stimuleren, communiceren, respecteren, investeren en evalueren én leren. De best practice cases blijken op deze punten goed te scoren, de organisaties in ontwikkeling veel minder. De conclusie is dan ook dat dit de verbeterpunten zijn voor die organisaties om een best practice organisatie te worden.
Topics
TNO Identifier
274567
Publisher
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Collation
194 p.
Place of publication
Den Haag