Arborisico's in de branche callcenters

report
In opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft TNO Arbeid een arborisicoprofiel opgesteld met betrekking tot de branche callcenters, één van de snelst groeiende branches van het afgelopen decennium. Gemiddeld gesproken zijn de arbeidsomstandigheden in de inhouse callcenters (binnen bedrijven) beter dan de outhouse callcenters (deze bieden telefoondiensten aan voor derden). Momenteel groeit de aandacht voor goede arbeidsomstandigheden binnen de sector. De ruimten in callcenters moeten veilig en ordelijk zijn en vluchtwegen en nooduitgangen vrij van obstakels. Ook moet de daglichttoetreding voldoende zijn en het werkoppervlakte voldoen aan de NEN norm 1824. RSI komt veel voor bij telefonisten van callcenters en informatiediensten. Verlichting, klimaat en ventilatie van de belzaal verdienen aandacht. In callcenters wordt veel met headsets gewerkt. Gebruik hiervan door meerdere personen kan besmettingsgevaar opleveren. Gebruik van headsets kan ook leiden tot "acoustic shock" door plotselinge, harde geluiden. Werkdruk is een belangrijk risico is in callcenters. Bij werk in callcenters kunnen medewerkers ook geconfronteerd worden met agressieve klanten.
TNO Identifier
172681
Publisher
TNO
Collation
21 p.
Place of publication
Hoofddorp