Taakbesteding en taakbelasting op brede scholen
book
Brede scholen zijn netwerken van onderwijs- en andere (welzijns)instellingen, die onder andere tot doel hebben de ontwikkelingskansen van alle kinderen te vergroten en de wijk bij de school te betrekken. Om te inventariseren of deze verbreding tot taakvergroting of zwaardere taakbelasting bij schoolleiders en leraren heeft geleid zijn vragenlijsten naar 252 scholen gestuurd. Een van de uitkomsten van het onderzoek is dat een brede school een achterstandsschool is. De taakomvang van de leraren komt overeen met die op niet-brede scholen. Directeuren geven op dat zij meer tijd aan verschillende taken moeten besteden dan voor de verbreding. De taakbelasting van leraren op brede scholen verschilt niet van die op niet-brede; in het algemeen is de taakbelasting van leraren wel hoger dan gemiddeld. Van de leidinggevenden die vonden dat hun taakbelasting zwaarder was geworden kon ook worden geconstateerd dat zij hun werk juist minder emotioneel uitputtend waren gaan vinden na de verbreding. B&A-groep een TNO voerde dit onderzoek uit in opdracht van het ministerie van OCW.
Topics
TNO Identifier
171441
Publisher
B&A Groep Beleidsonderzoek en Advies
Collation
59, 13 p.
Place of publication
Den Haag