Title
Lerende en innovatieve organisaties: een integraal organisatiemodel en praktijkvoorbeelden uit de IT
Author
van der Torre, W.
Verbiest, S.
Preenen, P.
Koopmans, L.
van den Bergh, R.
van den Tooren, M.
Publication year
2020
Abstract
Door snelle technologische ontwikkelingen worden innovatie en ‘leven lang ontwikkelen’ steeds urgenter. Om meer inzicht te krijgen in het bevorderen van innovatief en lerend gedrag in organisaties hebben we een theoretisch model ontwikkeld waarin de belangrijkste stimulerende factoren voor (informeel) leren en (sociale) innovatie zijn opgenomen. Dit model is gebaseerd op wetenschappelijke literatuur over onder meer informeel leren, lerende organisaties, werkplekleren, sociale innovatie en intrapreneurship. Tevens hebben we drie goede voorbeelden in de IT-sector onderzocht met de vraag hoe zij in de praktijk concreet invulling geven aan de verschillende factoren uit het model. Uit de resultaten blijkt dat het stimuleren van sociale innovatie en informeel leren een integrale uitdaging is waarbij vele aspecten van de organisatie van invloed zijn. Denk bijvoorbeeld aan gevarieerde en uitdagende taken, autonomie, psychologische veiligheid, rolmodellen, participatief leiderschap, transparantie en externe oriëntatie. Deze inzichten bieden werkgevers en werknemers concrete handvatten om het leervermogen en het innovatieve vermogen van de organisatie te versterken.
Subject
Organisaties
Modellen
Innovatie
IT
lerende organisaties
Werkplekleren
Sociale innovatie
Intrapreneurship
Work and Employment
Healthy Living
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:79905786-9422-4553-9cc6-204ccf5afa60
TNO identifier
882137
Source
Tijdschrift voor HRM, 23 (23), 1-26
Document type
article