Several measures and technologies potentially decrease the emission of CO2 in the freight transport sector. A literature survey shows an overview of CO2 emission reduction options for freight transport on the road and for inland shipping. Many options are cost effective, as CO2 emissions are strongly correlated to the fuel consumption. The payback time is mostly around three years. However, to have a technology implemented in the transport sector, the payback time should not be more than three years. Therefore, a certain indifference can be expected in transport companies to implement those technologies, as far as financial motives are concerned. The collected information indicates a CO2 emission reduction potential of 2% in 2010 and 15% in 2020 for the inland shipping sector in the Netherlands. The indicative potential for the road transport sector in the Netherlands is 5% to 10% in 2015. In 2015, most of the road freight vehicles will be replaced, due to the relative short life time of road freight vehicles. The reduction potentials for 2030 are estimated at 20% for inland shipping and 15% for road freight transport in the Netherlands. More problems might arise in implementation of CO2 emission reduction options, besides the length of the payback time. Other problems comprise the lack of transparancy in fuel economy of new vehicles, driver preferences, the industrial structure hindering vehicle component developers in demonstrating their product in practice, and the existance of freeriders in technology development within the freight vehicles manufacturers.
Beperking van de uitstoot van CO2 in het vrachtverkeer staat sterk in de belangstelling. In dit rapport wordt op basis van een literatuurstudie een overzicht gegeven van CO2-emissiereductieopties voor het vrachtverkeer op de weg en in de binnenvaart. Deze opties zijn vaak kosteneffectief, omdat de CO2-uitstoot sterk samenhangt met het brandstofgebruik en omdat het brandstofgebruik een belangrijke component is in de kosten van het vrachtvervoer. De opties hebben doorgaans een terugverdientijd van circa drie jaar. Een terugverdientijd van ten hoogste drie jaar is echter juist nodig om opties zonder aanvullend beleid ge??mplementeerd te krijgen in het vrachtverkeer op de weg. Daardoor is de bedrijfseconomische prikkel om veel van deze opties toe te passen, gering. Aan de hand van verzamelde informatie wordt het besparingspotentieel voor de binnenvaart indicatief geschat op 2% voor 2010 en 15% voor 2020. Voor het wegvrachtverkeer lijkt voor 2015 een besparing van ca. 5 tot 10% haalbaar. Tegen 2015 kunnen de meeste opties voor vrachtwagens al benut zijn. Door de korte levensduur van vrachtwagens zullen de meeste nu rijdende vrachtwagens al vervangen kunnen zijn. Het technische reductiepotentieel in 2030 komt in dit rapport uit op circa 20% voor de binnenvaart en circa 15% voor het wegvrachtverkeer. Er zijn verschillende drempels die de implementatie van CO2-emissiereductieopties kunnen vertragen. Allereerst is er de terugverdientijd van de investeringskosten. Als er bij een bedrijf beperkt inzicht is in de brandstofeffici??ntie, is de terugverdientijd bovendien moeilijk in te schatten. Daarnaast zijn er persoonlijke voorkeuren van chauffeurs, bijvoorbeeld ten aanzien van rij-stijl of uitvoering. Tenslotte is er de industri??le structuur, waardoor fabrikanten van zuinige voertuigcomponenten hun producten moeilijker in de praktijk kunnen demonstreren; en de moeilijkheid voor fabrikanten van zuinige technologie??n om hun onderzoeksinvestering terug te kunnen verdienen.