Title
Ontwikkeling van een serious game voor multidisciplinaire samenwerking in zorg en welzijn [Development of a serious game to improve multidisciplinary cooperation in health and social care]
Author
van der Klauw, D.M.
de Koning, L.
Hollander, I.
van Rijk, R.
Bakhuys Roozeboom, M.M.C.
Schoone-Harmsen, M.
Vrijhoef, H.J.M.
van der Kleij, R.
Schraagen, J.M.C.
Publication year
2016
Abstract
Decentralisation of health and social care support for older people and people with chronic conditions makes municipalities and healthcare organisations explore activities beyond their organisational borders. Such an ‘integrated approach’ builds on strong multidisciplinary cooperation, which has many challenges. To deal effectively with these challenges, training and education are necessary. This study describes the development of a serious game for practicing the most common challenges. Based on a literature review and interviews, four training objectives were determined: recognition of the added value of professionals, communication with other professionals, development of and acting according to a ‘team focus’ and reflection on the cooperation and one’s role in this. These objectives were matched with gaming elements, such as time pressure, dealing with conflicting interests, exchange of unique information, cross training and stepped play-elements. The game has been pilot-tested in three pilots with healthcare professionals. After every pilot the game was evaluated and adjusted, according to a protocol. Health and social care professionals recognized the training objectives and acknowledged that the game met their requirements. This study provides insight in the building blocks for optimizing multidisciplinary cooperation and demonstrates how low-profile training with simulation and gaming elements can be co-designed with health and social care professionals.
Gemeenten en zorgorganisaties kijken steeds vaker over grenzen van sectoren heen vanwege de decentralisatie van ondersteuning aan langdurig zieken en ouderen. De samenwerking bij een dergelijke integrale aanpak kent verschillende uitdagingen, die in opleiding en training kunnen worden geoefend. Dit artikel beschrijft het proces om te komen tot een serious game voor het oefenen van de belangrijkste uitdagingen bij complexe multidisciplinaire samenwerking in zorg en welzijn. Op basis van literatuuronderzoek en interviews met professionals zijn vier leerdoelen opgesteld: het onderscheiden van de meerwaarde van de verschillende professionals, het communiceren met de verschillende professionals, het ontwikkelen van en het handelen naar een teamgerichte focus en het reflecteren op de samenwerking en de eigen rol hierin. In een prototype van de serious game combineerden we deze leerdoelen met gaming elementen, zoals tijdsdruk, het omgaan met tegenstrijdige belangen, het uitwisselen van unieke informatie, cross-training en stapsgewijze spelacties. De game is in drie pilotsessies gespeeld met professionals uit zorg en welzijn. Direct na het spelen werd met behulp van een evaluatieprotocol de game geëvalueerd en aangepast. De leerdoelen werden herkend en de spelvorm sluit aan bij de wensen van de praktijk. Deze studie biedt inzicht in de bouwstenen om multidisciplinaire samenwerking te optimaliseren en laat zien hoe een laagdrempelige, praktijkgerichte simulatietraining kan worden ontwikkeld.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Life Human & Operational Modelling
Healthy Living
Work and Employment
Delivery of health care
Integrated
Primary health care
Patient care team
Interdisciplinary communication
Serious game
WHC - Work, Health and Care HOI - Human Behaviour & Organisational Innovations TPI - Training & Performance Innovations
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:44fcd0fe-ed13-4cda-bd0e-9b04929adddb
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-016-0055-9
TNO identifier
535754
Source
TSG Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen, 94 (94), 146-153
Document type
article