Title
Analogieen met verkeersmanagement
Author
Immers, L.H.
Taale, H.
Wilmink, I.R.
Publication year
2013
Abstract
Het is van belang om het verkeersmanagementproces zo goed mogelijk te doorgronden en op basis van het begrip van dit proces sturingsprincipes te traceren en uit te werken die toegepast kunnen worden bij het (beter) managen van verkeer in een (wegen)netwerk. Eén van de manieren om een beter inzicht te krijgen in het verkeersmanagementproces is het vergelijken van het verkeersmanagement domein met andere domeinen waarin zich vergelijkbare processen afspelen. Deze bijdrage beschrijft de vergelijking van het domein verkeersmanagement met vergelijkbare processen in de domeinen biologie (zwermen), logistiek, neurologie (hersenen), communicatienetwerken, elektriciteitsvoorziening, betalingsproces, watermanagement en infrastructurele systemen. Deskundigen uit de hierboven vermelde domeinen zijn uitgenodigd deel te nemen aan een workshop waarin op een gestructureerde wijze gezocht is naar mogelijke analogieën. Nu zijn er veel aspecten binnen de toepassing van verkeersmanagement die zich lenen voor een vergelijking met andere systemen. Aangezien het onmogelijk is al deze aspecten in de workshop met de gewenste diepgang te behandelen, is besloten de vergelijking te beperken tot een drietal aspecten: • Zelforganisatie versus sturing. Organiseert het systeem (proces) zichzelf en hoe gebeurt dat? of wordt bewust sturing van buitenaf opgelegd? Indien beide sturingsprincipes voorkomen: wanneer en hoe grijpt men in? • In hoeverre is er sprake van een gelaagdheid van het systeem en hoe wordt daarmee omgegaan in de regeling (bij voorbeeld door coördinatie tussen de lagen)? • Op welke wijze worden de robuustheid (systeem kan tegen een stootje) en de betrouwbaarheid (marges in prestatie-indicatoren zijn klein) van het systeem verzekerd? Welke afwijkende situaties treden op in het functioneren van het systeem en hoe is het systeem daarop berekend? De resultaten van de verschillende vergelijkingen tonen aan dat vanuit elk vakgebied interessante vergelijkingen te maken zijn, zeker voor wat betreft de drie gekozen invalshoeken: de toegepaste sturingsprincipes, de gelaagdheid van het systeem en de robuustheid van het systeem. De gevonden analogieën zijn gebruikt om een eerste ‘doorvertaling’ te maken (soms beperkt, soms uitgebreid) naar het verkeersmanagementsysteem
Subject
Organisation
SMb - Smart Mobility
BSS - Behavioural and Societal Sciences
Reliable Mobility Systems
Traffic
Mobility
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:f9a96020-ebbd-4ca2-b309-3d73ff89749f
TNO identifier
489713
Source
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 21 en 22 November 2013, Rotterdam, 1-20
Document type
conference paper