Title
Preferenties voor zorg en zorgverzekeraars [Preferences health and health insurers]
Author
TNO Kwaliteit van Leven
van den Berg, B.
van Dommelen, P.
Stam, P.
Laske-Aldershof, T.
Schut, E.
Publication year
2008
Abstract
Managed competition implies that health insurers negotiate with care suppliers about price and quality of purchased care. An important precondition for workable competition is that consumers are sensitive to both differences in price and quality. Little is known, however, about consumer preferences with respect to medical care purchased by health insurers. This paper aims to provide more insight into consumer preferences for the different aspects of health insurance. Anticipating insurers’ new role as prudent buyers of health services, clients’ stated preferences regarding quality of care are measured by means of conjoint analysis. Conjoint analysis enables us to compare preferences regarding quality of care with preferences regarding quality of insurers’ service providing and premium. We also test for differences in preferences between clients with and without a chronic condition. Empirical results show that clients with and without a chronic condition are willing to pay the highest premiums for care with favourable health outcomes. Insurer’s investments in quality of purchased care could, therefore, pay off under the condition that they are able to build a reputation of providing for high quality care. Clients are less inclined to pay for process oriented aspects of care and service aspects of insurers.
In de nieuwe zorgverzekering onderhandelen zorgverzekeraars met zorgaanbieders over de kwaliteit en de prijs van de te leveren zorg. Het is de bedoeling dat zorgverzekeraars mede op basis van de gecontracteerde kwaliteit van zorg met elkaar gaan concurreren op de zorgverzekeringsmarkt. Inzicht in de preferenties van consumenten is daarbij cruciaal. Dit onderzoek presenteert de resultaten van een vignettenmethode waarmee de stated preferences van individuen voor de hoogte van de verzekeringspremie, de kwaliteit van dienstverlening en de kwaliteit van de door zorgverzekeraars gecontracteerde zorg worden gemeten. In het onderzoek wordt voorts empirisch getoetst of mensen met een chronische aandoening andere preferenties hebben ten aanzien van hun zorgverzekeraar dan mensen zonder chronische aandoening. De vignettenmethode laat zien dat zowel mensen met als zonder chronische aandoening bereid zijn een hogere premie te betalen als zorgverzekeraars objectief zouden kunnen aantonen dat dankzij hun zorginkoop/contracteerbeleid verzekerden bij bepaalde aandoeningen een grotere kans hebben op een verbetering van hun gezondheid. Het kan dus lonen voor een zorgverzekeraar om te investeren in de kwaliteit van zorg, mits hij de opbrengst van deze investeringen duidelijk kan maken en op dit terrein een reputatie kan verwerven. Meer procesmatige aspecten van zorgverlening en service aspecten van de zorgverzekeraar spelen een minder belangrijke rol.
Subject
Conjoint analysis
Quality of care
Health insurance
Vignettenmethode
Kwaliteit van zorg
Zorgverzekering
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:e73a00dd-3978-4ac7-9ff0-e5e5acb8a276
DOI
https://doi.org/10.1007/bf03082006
TNO identifier
746549
Source
TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 86 (86), 39-46
Document type
article