Title
Naar een wetenschappelijke onderbouwing van sociale innovatie
Author
TNO Kwaliteit van Leven
Oeij, P.
Kraan, K.
Vaas, F.
Publication year
2010
Abstract
Sociale innovatie wordt gedefinieerd als een strategisch ingegeven vernieuwing op het terrein van organiseren en / of organisatiegedrag, c.q. gedrag in organisaties en is op te vatten als een vermogen van de organisatie. Dit vermogen kan bestaan uit vier bronnen: strategische oriëntatie, flexibel werken, slimmer organiseren en product-marktverbetering. Profit organisaties blijken vaker sociaal innovatief dan non-profit organisaties. Organisaties zijn het vaakst actief met product-marktverbetering en het minst vaak met flexibel werken. Naarmate organisaties vaker actief zijn met sociale innovatie is de organisatieprestatie beter. Daarentegen heeft sociale innovatie geen aantoonbaar effect op het ziekteverzuimpercentage.
Subject
Arbeidsparticipatie
Employability
Ziekteverzuim
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:df8eb6a3-880f-460c-b831-3657cdbd6f6a
TNO identifier
425256
Source
Tijdschrift voor HRM, 13 (13), 74-100
Document type
article