Purpose: The tunnel under the Westerschelde is 6.6 km long. Evacuation is possible for emergencies. Evacuees from the "disaster tube" go to the "other tube" through transverse tunnels equipped with doors to contain smoke. But how do drivers know to leave their car, and where to go? ---- Methods: Evacuation steps are: (a) alerting drivers, (b) get them out of their cars, (c) " to the nearest escape door, (d) " through the cross tunnels, and (e) to the other tube. Taken into account was the existing equipment: loudspeakers, variable message signs, control room, et cetera. Measures to direct attention to the right information were proposed subsequently. Results: Signs above the traffic lanes can be used to stop the traffic. Signs along the walls with "Alarm, get out please" supported by a message on the car radio provide directive information. When the first drivers start leaving their cars, others will follow. Escape doors attract attention because of a mark above the doorthe European "running manikin" (size: extra large)and because they reflect 3× more light than the wall. The manikin sign is repeated on the door. The door opens as usual and inviting furnishing or a glass door wins over "door phobia" and encourages the public to enter the cross tunnels. After arrival in the other tube, the public continues to be guided by the control room, lest they would decide to return to the disaster tube ("have a look", retrieve property from the car). Conclusions: Right furnishing facilitates speedy evacuation of the Westerschelde tunnel. The report provides solutions on different levels of abstraction. The reader can consider alternatives to low-level solutions for himself using the higher level of abstraction as the starting point. Execution of the project made clear that details of the evacuation need further elaboration. Main points are of selective evacuation, the role of the control room, addressing through loudspeakers several tunnel segments at once, and the necessity of locks on the escape doors.
De Westerscheldetunnel is 6,6 km lang. Voor noodgevallen is ontruiming mogelijk, waarbij evacués uit de rampbuis naar de “andere buis” ontvluchten. Dat kan via dwarsverbindingen die om de rook tegen te houden afgesloten zijn met deuren. Maar hoe weten automobilisten dat ze de auto moeten laten staan, en waar ze dan naar toe moeten? Stappen van ontruiming: (a) automobilisten alarmeren, (b) de auto uitkrijgen, (c) naar de dichtstbijzijnde vluchtdeur, (d) door de dwarsverbinding en (e) in de andere buis. Rekening werd gebouden met wat er is: luidsprekers, automatische verkeerssignalering, een controlekamer, enzovoort. Vervolgens werden maatregelen voorgesteld om de aandacht op de juiste informatie te richten. De markeringen boven de rijstroken zijn goed bruikbaar om het verkeer tot stilstand te brengen. Borden langs de wand met “Alarm uitstappen svp” ondersteund met een boodschap op de autoradio geven sturende informatie. Als de eerste automobilisten uitstappen zal de rest volgen. De vluchtdeuren trekken de aandacht vanwege een markering boven de deur -het Europese “vluchtende mannetje” in zeer groot formaat- en omdat ze 3x meer licht afstralen dan de wand. Het mannetje wordt herhaald op de deur zelf. De deur gaat zo gewoon mogelijk open, en een uitnodigende aankleding of een glazen deur overwint “deurvrees” en moedigt mensen aan de dwarsverbinding te gebruiken. Ook als de evacués in de andere tunnelbuis zijn aangekomen blijft de controlekamer ze begeleiden. Anders zouden ze kunnen besluiten terug te gaan naar de rampbuis (“even kijken”, spullen uit de auto halen).