Title
Aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Hoe zijn deze geweldsthema’s verwerkt in de onderwijsprogramma’s van sociaal-agogische, pedagogische, psychologische, zorg- en onderwijsopleidingen? Een inventarisatie.
Author
van Beek, I.
Bosdriesz, M.
Knaap, M.
Korfker, D.
Meuwissen, I.
Ouwehand, L.M.
Scholten, B.
Stevens, R.
Storms, O.
Vink, R.
Publication year
2013
Abstract
In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werd in 2012 op dit terrein de stand van zaken opgemaakt voor de medische opleidingen. De resultaten hiervan zijn onder leiding van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) besproken. Ook werd een werkgroep opgezet die zich nu richt op het competentieprofiel en de implementatie van aanpassingen in de medische opleidingen. In 2013 stelde het Ministerie van VWS het plan van aanpak ‘Aandacht voor geweld in afhankelijkheidsrelaties in opleidingen’ op. Doel van dit plan is meer aandacht voor dit onderwerp te genereren in sociaal-agogische, pedagogische, psychologische, zorg- en onderwijsopleidingen. Deze opleidingen vallen onder de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (Wet Meldcode) die sinds juli 2013 van kracht is. In het kader van deze nieuwe wet moeten onderwijsinstellingen niet alleen beschikken over een meldcode, maar zijn zij ook verplicht om kennis en gebruik van die meldcode binnen de eigen organisatie te bevorderen. Om meer zicht te krijgen op de wijze waarop de genoemde opleidingen aandacht besteden aan huiselijk geweld en kindermishandeling, verstrekte het Ministerie van VWS aan NJi, TNO, M&O-groep en MOVISIE de opdracht een landelijke inventarisatie uit te voeren. Omdat een deel van de betreffende opleidingen al eerder is onderzocht, fungeerde deze inventarisatie daar als monitor. Om in de toekomst ook de ontwikkelingen bij de overige opleidingen te kunnen meten, is deze inventarisatie als monitor opgezet. Door dit inventariserend onderzoek is inzichtelijk gemaakt op welke wijze er in de betreffende opleidingen aandacht wordt besteed aan huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast is duidelijk geworden in hoeverre deze thema’s structureel zijn ingebed in de opleidingscurricula. In dit rapport staat het verslag van dit inventariserend onderzoek met de bijbehorende resultaten, conclusies en aanbevelingen.
Subject
BSS - Behavioural and Societal Sciences
Human
Healthy Living
Healthy for Life
Kinderen
Geweld
Kindermishandeling
CH - Child Health LS - Life Style
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:d8b0fbba-6f73-4e99-ab3f-b156ad59fa62
TNO identifier
487659
Publisher
Nederlands Jeugdinstituut, Utrecht
Document type
report