Title
Hernieuwde evaluatie van de referentiewaarden van het Van Wiechenonderzoek [Renewed evaluation of the reference values of the Dutch Development Instrument]
Author
Deurloo, J.A.
Huizing, A.H.J.
van der Harst, S.
de Wilde, J.
van Dommelen, P.
Verkerk, P.H.
Publication year
2021
Abstract
Introduction: In Dutch Youth Health Care (YHC), child development is investigated with the Dutch Development Instrument (DDI; in Dutch: Van Wiechenonderzoek). Reference values from the DDI only indicate that at least 90% of children achieve a milestone at the recommended age. The YHC-professional is not aware whether this percentage is 90% or, for example, 99%. Aim of this study is to evaluate the reference values of the DDI in a Dutch population, and to investigate whether there are differences between boys and girls. Methods: Anonymized DDI results, collected in the period 2011-2013 by the YHC in The Hague, have been compared with results from previous studies. In addition, it was investigated whether there are relevant (≥5%) differences between boys and girls. Results: The percentage of children achieving a milestone at a recommended age varied from 81%-100%. About a quarter of the milestones showed a relevant difference between boys and girls. In most cases, the percentage of girls who achieved a milestone was higher than the percentage of boys. Conclusion: There is a large variation in the percentage of children achieving a milestone at a recommended age. It is recommended to make age-specific (and sometimes sex-specific) reference values available to YHC-professionals.
Inleiding: In de jeugdgezondheidszorg (JGZ) wordt ontwikkelingsonderzoek uitgevoerd met het Van Wiechenonderzoek (VWO). Referentiewaarden van het VWO geven slechts aan dat op aanbevolen onderzoeksleeftijden minimaal 90 % van de kinderen een kenmerk toont. Voor de professional is onbekend of dit percentage 90 % is of bijvoorbeeld 99 %. Doel van dit onderzoek is de referentiewaarden van het VWO te evalueren in een Nederlandse populatie en na te gaan of er verschillen tussen jongens en meisjes bestaan. Methoden: Geanonimiseerde VWO-resultaten, verzameld bij 19.840 kinderen geboren in de periode 2011–2013 door de JGZ in Den Haag, zijn vergeleken met referentiewaarden uit eerdere onderzoeken. Daarnaast is nagegaan of er relevante (≥5 %) verschillen zijn tussen jongens en meisjes. Resultaten: Het percentage dat op de aanbevolen onderzoeksleeftijden een kenmerk toonde bleek van 81 % tot 100 % te variëren. Bij ongeveer een kwart van de kenmerken vonden we een relevant verschil tussen jongens en meisjes, waarbij het percentage meisjes dat het kenmerk toonde meestal groter was dan het percentage jongens. Beschouwing: Op de aanbevolen onderzoeksleeftijd bestaat een grote variatiebreedte in het percentage kinderen dat een kenmerk toont. Voor de beoordeling van ieder kenmerk is het wenselijk dat de referentiewaarden naar leeftijd (en soms naar geslacht) voor de professional bekend zijn.
Subject
Van Wiechenonderzoek
kinderen
mijlpalen
ontwikkelingsonderzoek
referentiewaarden
Keywords
Dutch Development Instrument
Children
Milestones
Development study
Reference values
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:d17b5cc8-c78f-4b94-b2f8-b6fdefbca6f4
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00256-5
TNO identifier
957782
Source
JGZ Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 53 (53), 153-162
Document type
article