In this study, ECN researched the possible options to calculate emissions to air from road transport based on fuel sales data instead of based on modelled fuel consumption figures. The difference between fuel sales and consumption, the fuel surplus, served as input for a tool which was developed by ECN, an ad hoc model to estimate the emissions to air. The tool also takes uncertainty in fuel data into account. Not only emissions for 2005, 2010, 2011 and 2012 were calculated based on the fuel surpluses, also an estimate for future emissions related to surpluses was made.
Deze studie heeft ECN uitgevoerd in opdracht van LNE om een methodologie te bepalen waarmee België en zijn gewesten emissies naar lucht van wegverkeer kunnen bepalen op basis van brandstofverkoopcijfers in plaats van op berekende brandstofverbruikcijfers. Aan de hand van de geselecteerde methode, een feed-back methode, heeft ECN een rekentool ontwikkeld om de emissies bij te schatten voor het verschil tussen verkoop en verbruik, rekening houdend met een onzekerheid op de berekende emissies. Dezelfde methode is ook toegepast op emissieprojecties voor Vlaanderen om daarvoor een bijschatting te maken van de effecten van een brandstofsurplus.