Title
Impact assessment biobrandstoffen voor de binnenvaart
Author
Verbeek, R.P.
Karaasian, S.
Quispel, M.
Tachi, K.
Publication year
2020
Abstract
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat op dit moment na of op Europees of nationaal niveau de binnenvaart toegevoegd kan worden aan de aandeelverplichting in het kader van de REDII. Los daarvan kan de toepassing van biobrandstof (blends) in de binnenvaart toenemen, omdat de brandstof leveranciers op zoek zijn naar extra afzetkanalen om te voldoen aan de toenemende verplichting voor wegtransport. Het Ministerie heeft daarom deze studie laten uitvoeren, waarbij de volgende hoofdvraag centraal staat: - Wat zijn de mogelijkheden en knelpunten van de toepassing van biobrandstoffen, met name biodiesel blends, in de binnenvaart? Deze onderzoeksvraag wordt beantwoord met behulp van vier deelvragen: 1. Wat zijn de mogelijkheden en knelpunten voor biobrandstoffen vanuit regelgeving? 2. Wat zijn de mogelijkheden en knelpunten voor biobrandstoffen vanuit de motorenleverancier? 3. Wat zijn de resultaten van praktijkervaringen met toepassing van biobrandstoffen in binnenvaartschepen? 4. Wat zijn mogelijkheden en knelpunten vanuit de beschikbaarheid en kosten van biobrandstoffen? Het onderzoek is gezamenlijk uitgevoerd door TNO en EICB. Het heeft geleid tot de onderstaande conclusies en aanbevelingen op het gebied van regelgeving, technische risico’s, beschikbaarheid en economische aspecten.
Subject
Emission
Mobility & Logistics
Urbanisation
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:c8ff78e0-34ef-4458-80dd-3c13ac7b6349
TNO identifier
881718
Report number
TNO 2020 R11455
Publisher
TNO, Den Haag
Document type
report