The importance of emission factors for air quality measurements A frequent monitoring of the air quality is needed to ensure a healthy living environment. In the Netherlands, the air quality is monitored through direct measurements in a program called ‘Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit’. Additionally, calculations of the air quality are performed annually. These calculations make use of air quality models, which are based on various input parameters. The air quality in the Netherlands is to a large extend determined by road traffic. In order to make a reliable estimate of the influence of road traffic on the air quality, several factors have to be taken into account: the average fleet composition (how many vehicles drive in the Netherlands?), the distance covered (how many kilometres do these vehicles drive on average?) and the real-life emissions per vehicle (what is the average pollution per kilometre of each of these vehicles?). The average real-life emissions per vehicle are expressed in so-called emission factors. The Dutch emission registration makes an inventory of the yearly emissions in the Netherlands, partly based on traffic emission factors. The emission factors are also used to determine the nitrogen deposition in nature. The official average emission factors are to published by the government, the underlying details are reported in same year by the National Bureau of Statistics (CBS). The Dutch vehicle fleet is continuously evolving due to ageing of vehicles, the introduction of new models etc. Changes in the fleet composition will affect the overall emission factors. It is important that the emission factors take into account the changes in the fleet, to ensure a reliable assessment of the air quality. They are therefore evaluated annually, and adjusted if necessary, based on the most recent insights.
Emissiefactoren belangrijk voor betrouwbare luchtkwaliteitsberekeningen Gezonde lucht is belangrijk voor de gezondheid van iedereen. Om de luchtkwaliteit in Nederland te monitoren worden metingen uitgevoerd in het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit. Daarnaast worden op regelmatige basis luchtkwaliteitsberekeningen uitgevoerd. Voor deze berekeningen worden luchtkwaliteitsmodellen gebruikt, die op hun beurt moeten worden gevoed met zogenaamde invoerparameters. De luchtkwaliteit wordt in Nederland voor een groot deel beïnvloed door het wegverkeer. Om de invloed van het wegverkeer op de luchtkwaliteit betrouwbaar te kunnen vaststellen, moeten de voornoemde luchtkwaliteitsmodellen worden voorzien van informatie over onder meer de gemiddelde wagenparksamenstelling (welke voertuigen rijden er in Nederland?), de gereden afstand (hoeveel kilometer leggen deze voertuigen gemiddeld af?) en informatie over de praktijkuitstoot per voertuig (hoeveel verontreinigende stoffen stoten deze voertuigen op de weg elke kilometer gemiddeld uit?). Informatie over de gemiddelde praktijkuitstoot per voertuig worden aangeduid als emissiefactoren. Het wagenpark verandert; de rijdende voertuigen worden ouder, er worden nieuwe voertuigen verkocht, etc. Met een veranderend wagenpark veranderen ook de emissiefactoren van deze voertuigen. Om een betrouwbaar beeld van de luchtkwaliteit te kunnen garanderen, is het van groot belang dat de emissiefactoren up-to-date zijn. Bovendien worden emissiefactoren ook gebruikt om de stikstofdepositie in Nederland vast te stellen en baseert de Nederlandse emissieregistratie, die de totale jaar-op-jaar uitstoot in Nederland bepaalt, zich op emissiefactoren. Daarom worden emissiefactoren in Nederland jaarlijks zo nodig bijgesteld en opnieuw vastgesteld, op basis van nieuwe inzichten