Title
Tevreden cliënt, geslaagde reïntegratie?
Author
TNO Arbeid
Cremer, R.
Brenninkmeijer, V.
Blonk, R.W.B.
Publication year
2002
Abstract
In dit rapport staan de resultaten van een onderzoek naar de samenhang tussen tevredenheid van cliënten van de reïntegratiedienstverlening, hun motivatie en verwachtingen en het plaatsingsresultaat. Deelnemers aan dit onderzoek werden geworven via verschillende reïntegratiebedrijven. Uiteindelijk hebben 104 personen deelgenomen aan dit onderzoek. De belangrijkste en meest opmerkelijke conclusie is dat cliëntsatisfactie niet samenhangt met het al dan niet vinden van een baan na het reïntegratietraject. Wel vinden cliënten, naarmate zij tevredener zijn, dat het traject hen in algemene zin meer heeft opgeleverd. Een andere belangrijke conclusie is dat de mate van cliëntsatisfactie samenhangt met de initiële motivatie en verwachtingen van de cliënt. Een derde belangrijke conclusie is dat cliëntsatisfactie uit vijf verschillende factoren is samengesteld. Deze dimensies zijn: de kwaliteit van de consulent, ervaren nut, bereikbaarheid, vrijwilligheid en inspraak en de kwaliteit van de informatie. De conclusies uit dit project zijn belangrijk voor de inzet en interpretatie van het 'instrument' cliënttevredenheid.
Subject
Historisch materiaal TNO
Beroepsrehabilitatie
Kwaliteitscontrole
Kwaliteitskringen
Kwaliteitsbeeld
Nederland
Reintegratie
Arbeidsgehandicapten
Trajectbemiddeling reintegratie werklozen
Clienten klanten
Arbeidsvoldoening
Arbeidssatisfactie
Humanisering van de arbeid
Kwaliteit van de arbeid
Enquetes
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:c00bb609-1509-4f75-bed0-25bfeda7edb4
TNO identifier
274428
Report number
12395/25007
Publisher
TNO, Hoofddorp
Document type
report