Title
Crisiscommunicatie in beweging
Author
Stubbé, H.E.
Veldhuis, G.J.
Publication year
2014
Abstract
Voor bestrijding van een crisis, rampen of incidenten is de crisiscommunicatie naar burgers een steeds belangrijker wordend thema. Dat de rol van burgers meer prominent wordt, betekent dat op een andere wijze informatie vergaard wordt en wordt gedeeld. Dat burgers niet wachten totdat de hulpverleners ter plaatse zijn en zelf in actie komen, vraagt om een aangescherpte crisiscommunicatie. De transitie van ‘de burgers als slachtoffer / toeschouwer naar de burger als kompaan en medestander’ krijgt meer nadruk. Er vindt een professionalisering plaats zodat communicatiecommunicatie effectiever kan worden. Deze beweging wordt gekenmerkt door twee aspecten: (1) de inhoud & kwaliteit van de crisiscommunicatie en (2) de inrichting van de organisatie ten behoeve van het versterken van de inhoud & kwaliteit. Communicatie adviseurs leggen vaker een assessment af en hebben meer tools en mogelijkheden om de boodschap te delen. Denk hierbij aan de opkomst van sociale media.
Subject
ELSS - Earth, Life and Social Sciences
Human Performances
Defence, Safety and Security
Safety and Security
Historisch materiaal TNO
TPI - Training & Performance Innovations
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:b917feba-5748-4959-9634-f15571b55d64
TNO identifier
490864
Report number
TNO 2014 R10457
Publisher
TNO, Soesterberg
Document type
report