Title
Treinongeval Amsterdam Westerpark d.d. 21 april 2012 - Analyse letsels inzittenden met betrekking tot ergonomie
Author
Oudenhuijzen, A.J.K.
Publication year
2012
Abstract
Op 21 april 2012 heeft net buiten het Centraal Station in Amsterdam ter hoogte van het Westerpark een frontale botsing plaatsgevonden tussen een Intercity (VIRM) en een Sprinter (SLT). De Sprinter was op weg naar Uitgeest, de Intercity kwam uit Den Helder. ---- Als gevolg van deze botsing liepen 117 mensen verwondingen op, waarvan 42 ernstig. Eén persoon overleed later in het ziekenhuis. ---- De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft naar aanleiding van dit treinongeval aan TNO gevraagd “in hoeverre de inrichting van het interieur (ontwerp) van de bij het ongeval betrokken treinen van invloed was op het ontstaan van letsels bij inzittenden (passagiers en machinist) van deze treinen. En welke lessen ten aanzien van de bescherming van inzittenden kunnen hieruit worden afgeleid?” ---- Dinsdag 19 juni 2012 hebben de medewerkers van TNO en bureau TASS een bezoek gebracht aan NedTrain te Haarlem, alwaar de betreffende treinstellen werden geïnspecteerd. Hierbij is onder meer gekeken naar ergonomische aspecten. ---- De resultaten laten een aantal plekken in de treinstellen zien die vanuit de ergonomie voor verbetering vatbaar zijn. Daarbij gaat het om de vorm en afmetingen van doorgangen, beschikbaarheid van voldoende handgrepen en gebruikte materialen. Bovengenoemde constateringen zijn kwalitatief. Bij een eerste schouw blijft onduidelijk hoe goed of slecht de situatie is in kwantitatieve zin. Een kwantitatief gegeven is de benodigde ruimte te bieden voor het kunnen zitten, in/uitstappen voor 95% van de populatie. Aanbevolen wordt om dit in 3D te onderzoeken. Hierbij kan hopelijk gebruik gemaakt worden van de 3D scans die van het SLT en VIRM interieur gemaakt zijn. Deze kunnen gecombineerd worden met 3D antropometrische modellen. Zo kan in maat en getal de ergonomische kwaliteit van de SLT en de VIRM, zowel voor passagiers als de machinist en instructeur, vastgesteld worden. ---- Bovendien wordt aanbevolen om: • In detail uit te pluizen of het gebruikte veiligheidsglas voldoet in daarvoor gangbare richtlijnen, zowel voor de veiligheid voor een passagier die tegen het glas botst als diegene die mogelijk geraakt kan worden door delen van gebroken glas; • Inzittenden van de cabines voor de machinist uit te laten stijgen voorafgaande aan een botsing. Immers, het is onduidelijk hoe bots veilig verschillende cabines zijn.
Subject
BSS - Behavioural and Societal Sciences
Human
Mobility
Safe and Clean Mobility
Historisch materiaal TNO
TPI - Training & Performance Innovations
To reference this document use:
http://resolver.tudelft.nl/uuid:b837f695-f5f7-480e-967c-ce8343715a8c
TNO identifier
464474
Report number
TNO 2012 R10642
Publisher
TNO, Soesterberg
Document type
report